Mortal Engines af Philip Reeve

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Alvilda. ]

London har længe gemt sig for de større, hurtigere og mere sultne rullende byer. Men nu er det tid til at komme ud i lyset igen og finde nye, svagere byer at jage og fortære.
Under en hektisk jagt på en mindre by bliver Tom Natsworthy kastet ned fra Londons gigantiske stålkonstruktion. Sammen med Hester Shaw – en pige med et morderisk temperament og ar på både krop og sjæl – må han nu kæmpe for at komme tilbage til byen. Det bliver en skæbnesvanger rejse, og Tom erfarer snart, at det ikke er helt ligetil at skelne ven fra fjende …
Mortal Engines var ikke hvad jeg havde forventet - og den formåede aldrig at overbevise mig om at den var bedre som den var. Jeg synes niveauet og plottet var mere barnligt og naivt end den YA genre, den ellers hævder at høre til, og selvom verdensopbygningen er genial, så sagde hovedpersonerne mig meget lidt og deres historie fangede mig aldrig for alvor.

Derfor har jeg store forhåbninger til filmen, der kom i biografen den 6. december med selveste Hr Ringenes Herre, min helt, Peter Jackson som instruktør. Trailerne virkede lovende, persongalleriet ældre og mere mørkt (selvom Hester sjovt nok ikke er nær så vansiret som bogen ellers portrætterer hende), og de få glimt af plottet jeg kunne skimte synes at virke som en fortolket udgave.

Desværre har jeg ikke haft chancen for at se filmen endnu. Trods at have set traileren en del steder, er det de færreste lokale biografer i mit område, der har sat den på programmet, og de tider den er blevet vist, har ikke rigtig passet ind for mig. Jeg ved ikke om jeg når at se den i biografen, men ellers er det i hvert fald én jeg helt klart skal låne på biblioteket.

Bog 2, Forrædernes fest, er også udkommet, og jeg har sat den på potentiel venteliste på Mofibo. Jeg syntes som sagt godt om verdensopbygningen, og håber at selve historien og personerne fungerer bedre i næste omgang.


DE RULLENDE BYER
Mortal Engines Quartet #1
af Philip Reeve
ISBN13: 9788771659290
304 sider / Udgivet den 25. september 2018
Original titel: Mortal Engines [2001]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

Lån løs på eReolen