Danish Books #1 - Aber dabei by Julia Butschkow

Danish Books is a new thing I'm gonna try out. I've often wondered what to do with the (few) Danish books I read. Seeing as most of these books haven't been published in English (and likely never will) there is hardly much point in reviewing them to the international audience. On the other hand though, maybe if I review something fantastic, demand might just pressure an international publishing house to translate it. Who knows?

Most likely though, this review will only be interesting for Danish readers, so here's what I'm going to do. I'll review it in Danish and write a summary in English.

ABER DABEI er en kollektivroman, fortalt af de personer, der omgiver Jens Martin, overlægen på en psykiatrisk afdeling i København. Mens konen går hjemme og er på nervemedicin, lader Jens Martin sig forføre af en af sine patienter. Hun drømmer om at skrive, men mangler stof. Derfor udspørger hun Jens Martin om de øvrige patienter på afdelingen: om advokaten Ivan, som taler konstant og tilbyder sex til både patienter og personale. Og den kvindelige forfatter, som under arbejdet med en roman om sin nazistiske bedstefar har fået billeder af udmagrede kz-lejrfanger så meget ind under huden, at det har udløst en svær spiseforstyrrelse. Hun dør, hvis hun taber sig mere.

Aber dabei er efter min mening langt mere end novelle end en roman. Som i en novelle er der ikke noget egentlig start- eller slutpunkt. Den tegner derimod mere et stemningsbillede, et indblik i de udvalgte personers liv og psykiske tilstand. Det kan til tider være svært umiddelbart at regne ud hvem det enkelte kapitel handler om, hvis øjne vi betragter verden ud fra, men med lidt nærlæsning e står det klart igen, og noget andet er, det står klart hvordan smerte er ens lige meget hvad der er skyld i det.

Bogen er meget velskrevet, og hovedpersonernes tanker og følelser kommer til live på siderne. De rykker sig meget gennem bogen, og jeg følte som læser, at jeg rykkede mig med dem.

---
Aber dabei is more of a short story than a novel. It portrays the life of several main characters who all have something to do with each other one way or another (mainly the psychiatric ward). It's very well written and though it's a short ready you develop a lot of feelings for the characters, who all have very deep reasons for being who they are.
("aber dabei" stems from German and is in Danish used to mean something along the lines of "but there's a problem")
---




Aber Dabei
by Julia Butschkow
ISBN13: 9788763825658
184 pages / published in 2013




Review by Iben Jakobsen, BoB, 2013

Kommentarer

  1. Rart med anmeldelser af danske bøger også :)!
    Jeg brød mig ikke om Aber dabei - synes den var enormt overfladisk og uden nerve, desværre. Men vil gerne læse hendes debut, som skulle have noget mere tyngde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg syntes den var meget passende, havde ikke forventet noget dybere af så kort en bog ;) Jeg tror umiddelbart også godt jeg kunne tænke mig at læse andet af hende, om ikke andet så for at støtte de danske forfattere noget mere - det er jo ret sjældent jeg får læst noget af dem ;)

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen