Ottoline og Ada Goth serierne af Chris Riddell


Chris Riddell har skrevet og illustreret to herlige serier for børn, som jeg gerne vil fortælle jer lidt mere om i dag. Jeg har læst dem hist og her; til readathon, på en stille filialvagt, etc, og selvom de måske ikke lige er mit typiske læsestof, så syntes jeg, de fortjener lidt ekstra opmærksomhed.

På børnebiblioteket (hvor jeg har fundet alle mine eksemplarer) står de gerne kategoriseret under "sjove bøger" - og det er de. De er besynderlige og mærkværdige, og hver en side er illustreret med fede minimale detaljer i Riddells særlige umiskendelige stil. Historierne er spændende og skøre og fulde af sjove personer, og man alt efter læseniveauet er der mange lag i dem. Jo ældre eller mere belæst man er, kan man genkende de mange litteratur- og kulturreferencer der er i bøgerne, men selv uden denne baggrundsviden er historierne gode og tegningerne flotte.

Det var først, da jeg læste Ada Goth og Fuldmånefesten, at det gik op for mig, hvor meget han henter fra den engelske populærkultur og blander i - her er blandt andet noget a la The Great British Bake Off med kendiskokke som Paul Hollywood, Mary Berry, Nigella Lawson og Gordon Ramsay - naturligvis med våsede navne, men stadig genkendelige. Det er en fest både at læse historierne og studere illustrationerne (og ikke kun for næsten 30-årige mig). Jeg har haft held med at sende den med flere yngre læsere hjem, der ivrigt kommer tilbage efter mere.

I begge serier er hovedpersonen en selvstændig ung pige, der stort set opvokser uden sine forældre. Ottolines forældre er opdagelsesrejsende og sender hende masser af postkort fra hele verden, mens en stab af mennesker sørger for at alt er i skønneste orden i lejligheden på 24. etage i Peberbøssehuset. Ada bor sammen med sin far, grev Goth af Gysgruelig Gods, men han er stort set fraværende efter hendes mors død, og hun holdes i stedet med selskab af hendes guvernanter samt igen, husets stab. Begge piger har også deres store nysgerrig, detektivegenskaber og næse for eventyr til fælles.

Der er på engelsk udkommet 4 bøger i Ottoline serien hos MacMillan Children's Books:
  1. Ottoline and the Yellow Cat (2007)
  2. Ottoline Goes to School (2008)
  3. Ottoline at Sea (2010)
  4. Ottoline and the Purple Fox (2016)
Carlsen har udgivet de to første på dansk i 2008, men har sidenhen ikke rørt dem, hvilket ærgrer mig en del.
  1. Ottoline og den gule kat (2008)
  2. Ottoline på kostskole (2008)
Begge bøger vurderer jeg at være på samme læseniveau, men illustrationerne fylder mere i Ottoline bøgerne.


Der er på engelsk udkommet 4 bøger i Goth Girl / Ada Goth serien hos MacMillan Children's Books, og den 5. forventes at udkomme i september:
  1. Goth Girl and the Ghost of a Mouse (2013)
  2. Goth Girl and the Fete Worse than Death (2014)
  3. Goth Girl and the Wuthering Fright (2015)
  4. Goth Girl and the Pirate Queen (2015)
  5. Goth Girl and the Sinister Symphony (2017)
Turbine har udgivet de to første på dansk, og her håber jeg, de fortsætter det gode arbejde. Jeg har snakket med Gry fra forlaget, og de krydser fingre for, at det danske marked tager godt imod serien, så de kan udgive bog 3.
  1. Ada Goth og musens genfærd (2016)
  2. Ada Goth og fuldmånefesten (2017)

Kommentarer

Lån løs på eReolen