AFTER - Mødet af Anna Todd

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget People's Press. ]

Tessa er en pæn pige. Hun har en dejlig, loyal kæreste derhjemme og er dygtig og ambitiøs i skolen. Men så møder hun Hardin. En mørkhåret dreng med britisk accent og tatoveringer. Hardin er helt anderledes end de fyre, Tessa er vant til at hænge ud med. Han er flabet og upålidelig. En type Tessa normalt hader, lige indtil de to ender alene på Hardins værelse. Der er noget ved Hardin og hans mystiske fortid, som Tessa tiltrækkes af. Hun er sikker på, at han slet ikke er så hård i filten, som han giver sig ud for at være. Men Tessa har allerede den perfekte kæreste derhjemme, så hvorfor er hun overhovedet interesseret i Hardin? Han har kun fordomme tilovers for pæne piger som hende. Måske fordi det føles som forelskelse.
Uh, den her anmeldelse bliver lang. Jeg har rigtig mange meninger!

Jeg afviste oprindeligt at læse AFTER serien - den dukkede op engang efter Fifty Shades bølgen, og jeg tænkte det bare var mere erotik, og det havde jeg ingen interesse i. Jeg satte mig aldrig ind i historien om eller bag serien.

Fast forward til foråret 2019, hvor første bog i serien filmatiseres, og forlaget kontakter mig og hører, om jeg kunne tænke mig et eksemplar (nu med filmforsidecover). Erotik er stadig ikke 'min' genre, men jeg er da stødt på et par bøger hist og her, og jeg er ikke længere super afvisende - og hvis den er god nok til at blive en film, så ...

Anyway, jeg fik bogen og gik i gang med at læse - og jeg var virkelig ikke imponeret. Skrivestilen er banal, klicheerne står i kø; alt var bare i vejen. Efter et par kapitler skiftede jeg til lydbog, da jeg her nogle gange nemmere kan komme igennem min læsefrustrationer, og efter ca 15% indså jeg så småt, at jeg trods alle min fnys og øjenrul, faktisk lidt nød historien. Den var, trods alt, fængende. Jeg synes stadig, den er dårligt skrevet og banal, men (lidt ligesom med Twilight - som jeg i øvrigt synes AFTER minder enormt meget om) så var jeg underholdt.

Netop Twilight-lighederne, fik mig til at tænke, at det måske var lidt som Fifty Shades - bare for et langt yngre segment (Tessa og Hardin er 18). Så begik jeg den fejl rent faktisk at google AFTER - og konstaterede at det er One Direction fanfiktion.

Jeg griner stadig. Jeg kan aldrig se på Hardin igen (altså for mit indre øje) uden nu at se Harry Styles' babyfjæs. Al sexappeal er pist væk.

Men tilbage til Twilight. For bogen her kører i akkurat samme spor - super dominerende og manipulerende røvhul af en hottie, som den åh-så-uskyldige lille pige slet ikke kan holde sig fra, for hun eeeelsker ham jo. Tessa viser sig så i øvrigt at være rigtig god til også selv at være en teatralsk manipulerende strigle, men hende kan jeg bedre afskrive som snottet teenager, mens Hardin virker mere som en seriemorder med ejerskabsfølelser.

Jeg har rullet mine øjne rigtig meget, mens jeg læste den her bog. Jeg har nær fået piskeslag af de latterlige skift i mellem de mest ekstreme følelser. Fra "fuck dig jeg vil aldrig se dig igen, jeg kan ikke stole på dig, etc" til "Åh ja baby, lige sådan, jeg elsker dig for evigt." Jeg er helt med på at nogle mennesker har meget turbulente forhold, og fred være med det - men det her er så hamrende urealistisk og kluntet. Og lad os slet ikke begynde på at snakke om deres sex - for så begynder jeg at grine igen.

Med alt det sagt, elendig bog, helt ærligt - men absolut ikke uden underholdningsværdi. Skal jeg se filmen? Uden tvivl - med masser af popcorn og hvidvin. Skal jeg læse næste bog? Jeg ved det ærligt talt ikke. Bogen her slutter med en afsløring, som fik mig til at sprutte af grin (tænk på en hyænes kaglen) og trak den op på den to stjerner i stedet for én. Jeg bliver muligvis nødt til at finde ud af hvad der nu skal ske - men jeg tvivler på, det bliver kønt!


AFTER - MØDET
After #1
af Anna Todd
ISBN13: 9788770363396
556 sider / Udgivet den 28. februar 2019
Original titel: After [2014]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2019

Kommentarer

Lån løs på eReolen