Hele vejen til dig af Henrik Karlsson og Tiina Nevala

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget People's Press. ]

Forlagsredaktøren Liv og den fraskilte litteraturlektor Jens møder hinanden fire gange på et år. Første gang falder de i snak under nattehimlen på en strand i Grækenland. Anden gang sidder de over for hinanden i en debat på direkte tv. Tredje gang viser det sig, at de har alt for meget til fælles til ikke at mødes igen, også selvom Liv egentlig har en kæreste. Fjerde gang må både Liv og Jens se i øjnene, at de må træffe et valg: Vil de blive, hvor de er, eller tør de følge forelskelsen?

Jeg er ikke fan af utroskab (det er de færreste vel). Og bogen her ... ja den er ikke glad for at indrømme det, men en spade er en spade.

Liv og Jens er nogle håbløse båtnakker, der gang på gang støder på hinanden og det slår gnister - totalt romantisk, ikke?

Nej egentlig ikke, for hun er i et fast forhold med en kvinde, hvis eneste fejl er, at hun gerne vil have et barn sammen med Liv - og Liv er slet ikke klar. Så hellere kaste sig i armene på denne måske/måske ikke sexede litteraturprofessor.

Jeg kunne godt lide dele af bogen; ideen i at to mødes, forelsker sig, men har andre forpligtelser, etc, mødes igen, denne gang kommer op at skændes og skilles, og så mødes igen igen og lige så langsomt begynder at nærme sig hinanden. Det lyder meget godt. Men jeg hader hvordan bogen skildrer det. Jeg hader komplikationerne, der egentlig ikke er komplikationer. Jeg hader, at den forherliger deres kærlighedsdrama, mens den pisser totalt på Livs uvidende kæreste. Jeg hader dens Hollywood slutning. Jeg synes, den er fesen skrevet og stort set lige så ringe chick lit som den bog, Jens anmelder i bogen. Jeg undrer mig over Livs seksualitet og den måde, hun med et skuldertræk erstatter fersknen med pølse, og er bekymret for om forfatterne bare bruger hendes homoseksualitet som en særhed for at gøre hende mere 'spændende' - jeg mindes ikke at have læst så meget som en linje, der skildrer hendes overvejelser om hun er lesbisk, bi, eller noget som helst.

Bum.


HELE VEJE TIL DIG
af Henrik Karlsson og Tiina Nevala
ISBN13: 9788772006925
300 sider / Udgivet den 16. maj 2019
Original titel: För såna som oss [2018]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2019

Kommentarer

Lån løs på eReolen