Bibliotekarens Virkelige Eventyr by Lynn Austin

Alice Grace Ripley lives in a dream world, her nose stuck in a book. But the happily-ever-after life she's planned on suddenly falls apart when her boyfriend breaks up with her, accusing her of living in a world of fiction instead of the real one. To top it off, Alice loses her beloved library job because of cutbacks due to the Great Depression.
Longing to run from small-town gossip, Alice flees to the mountains of eastern Kentucky to deliver five boxes of donated books to the tiny coal-mining town of Acorn, a place with no running water, no electricity, and where the librarians ride horses up steep mountain passes to deliver books. When Alice is forced to stay in Acorn far longer than she planned, she discovers that real-life adventure, mystery--and especially romance--may be far better than her humble dreams could have imagined.

Jeg bliver ved med at blande Bibliotekarens Virkelige Eventyr sammen med Læserne i Broken Wheel anbefaler af Katarina Bivald. Begge handler om en bogfikseret ung kvinde, der drager ud i verden (I'm going on an adventure!) og tvinges ud i nogen omstændigheder, der "danner" hende, åbner hendes øjne både for liv og kærlighed og gør hende stærkere.

Bogen her er sød og ikke helt så naiv som Læserne [...], men så absolut heller ikke voldsomt realistisk - ikke efter mine standarder in any case.

Bibliotekarens Virkelige Eventyr by Lynn Austin//Iben Jakobsen

Hovedpersonen Alice irriterede mig i begyndelsen; jeg dur bare ikke til at læse om håbløse personligheder, og den mangler de fine boganbefalinger som tit holdt mig kørende i Læserne [...], men efter en lidt træg start var den lige pludselig ret så god og engagerende. Jeg syntes den skøjter lidt let hen over tidens gang, men det var alligevel hyggeligt at følge hende i det daglige hårde arbejde; lidt Lille hus på prærien-agtigt.

Persongalleriet ud over Alice er lidt spraglet. Der er Lillie og Mack, som hun kommer til at bo hos, de andre bogudbringere og så naturligvis de mennesker som Alice møder på sin rute. Nogle får man en god baggrundshistorie om, der også viser sig relevant i Alice's historie, men andre virker totalt ligegyldige - som for eksempel samtlige medlemmer af Alice's familie og (lille) vennekreds. Når man tænker på hvor centrale Lillie og Mack egentlig er for historien, syntes jeg man får alt for lidt kendskab til dem. Men samtidigt har jeg lært nok til at være meget imod Lillie. Jeg følte, at man konstant fik hendes tro presset ned i halsen (der var mange MANGE gentagelser), og damen gjorde utallige gange nogle ting, der bare ikke er okay. Luskede ting, jeg ikke kunne se det sjove i. Alice var alt for hurtig til at tilgive det, hun blev udsat for, havde det været mig i hendes situation, havde Lille helt ærligt fået et slag eller to (på en hidsig dag).

Man får tit at vide at Alice har fået et nært forhold til den ene eller den anden, men på grund af springene i tid, oplever man som læser aldrig den udvikling. Det ene øjeblik er det ikke så godt, og i det næste passer det modsatte tilsyneladende forfatteren bedre, og så er der lige en linje om, at hun er kommet til at holde af personen med tiden, og bum så er det sådan. Lidt for nemt. Den uvilkårlige kærlighedshistorie er meget forudsigelig, men det gør egentlig ikke så meget, for trods mine småbrokkerier så lykkedes det Austin ganske godt at få historiens mange tråde bundet sammen til en halvfin sløjfe, der alligevel gør, at man sidder ganske tilfreds tilbage, når bogen er slut.

Det er ikke en bog jeg vil genlæse, men har man lyst til noget nemt og ganske rart, så er det udmærket læsning.

----
Wondering why I wrote this review in Danish? Me too. I usually just review Danish books in Danish, but this one slipped. Oh well. If you're curious, I can briefly summarize, that it's a decent book. I wasn't too fond of all the characters, but overall the story held water and was worth reading.

Bibliotekarens Virkelige Eventyr by Lynn Austin//Iben Jakobsen
BIBLIOTEKARENS VIRKELIGE EVENTYR
(Wonderland Creek)
by Lynn Austin
ISBN13: 9788771325287
463 pages / Published in 2011

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2014

Kommentarer

Lån løs på eReolen