Artemis Fowl - The Graphic Novel

Jeg er rimelig stor fan af Artemis Fowl serien af Eoin Colfer. Det er nogle herlige (børne)bøger om en irsk teenagedreng, der er uhyre klog og lidt af en skurk. I bog 1 kidnapper han en fe for at stjæle fra Folket, og herfra udvikler historien sig i løbet af i alt 8 bøger. Der er dog meget mere bag facaden, og man bliver hurtigt meget glad både for Artemis og hans entourage, samt feen Holly Short og hendes magiske fæller.

Tegneserien her er baseret på bog 1 og tilpasset til den grafiske dimension af Eoin Colfer selv og Andrew Dorkin. Tegneserien er vældig fin i selve sin historiefortælling. Det er en kort og lettilgængelig udgave af en (ligeså lettilgængelig velskrevet) bog, og den formår at have alle detaljerne med via de fine billeder og teksten. Det er kort og lige til benet, men uden at miste den glød, den oprindelige bog har.

Selve stilarten er rigtig fin og flot, men portrætteringen af de forskellige personer huer mig ikke. De ligner slet ikke, hvad jeg havde forestillet mig! "Min" Butler blandt andet er en tro kopi af FBI fyren fra Lilo & Stitch, og jeg forestiller mig en langt mere chill Foaley end den professortype, han afbildes som heri. Jeg tror overordnet, jeg har en mere komisk tegnestil tiltænkt historien end den lidt japansk inspirerede stil, der bruges her.

Bogen/hæftet er super hurtig læst og var en lækker genopfriskning af min hukommelse. Jeg tror nu ikke rigtig, jeg kommer til at læse videre i tegneserierne i denne serie, simpelthen fordi jeg ikke kan komme overens med deres billeder af personerne - så vil jeg hellere holde mig til mine egne tankekreationer.




ARTEMIS FOWL - THE GRAPHIC NOVEL
Artemis Fowl: The Graphic Novels #1
af  Eion Colfer og Andrew Dorkin, kunst af Giovanni Rigano
ISBN13: 9780786848812
125 sider / Udgivet i 2007

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Ej, den vidste jeg slet ikke eksisterede. Den må jeg virkelig have fat i på et tidspunkt - tegnestilen ser i hvert fald ud til at passe ret godt på, hvordan jeg ser personerne for mig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så tror jeg den er lige noget for dig :) Jeg var vildt imponeret over hvor godt den får hele den oprindelige historie med

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen