Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children af Ransom Riggs

A mysterious island. An abandoned orphanage. A strange collection of curious photographs.
A horrific family tragedy sets sixteen-year-old Jacob journeying to a remote island off the coast of Wales, where he discovers the crumbling ruins of Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children. As Jacob explores its abandoned bedrooms and hallways, it becomes clear that the children were more than just peculiar. They may have been dangerous. They may have been quarantined on a deserted island for good reason. And somehow—impossible though it seems—they may still be alive.
A spine-tingling fantasy illustrated with haunting vintage photography.

Jeg har tidligere læst et par anmeldelser af Miss Peregrine’s Home for Peculiar Children og fået det indtryk at det var lidt en blandet landhandel. Jeg havde derfor også lidt svært ved at tage mig sammen til at komme i gang med den, da biblioteket sendte mig besked om, at den var kommet hjem, og det var faktisk først aftenen, inden den skulle afleveres igen, at jeg lige pludselig kiggede på den og tænkte, nu skulle det være.



Jeg blev overrasket over, at den tryllebandt mig efter bare få sider, og jeg slugte størstedelen af den selv samme aften og læste den færdig formiddagen efter. Den har sine svage punkter, og jeg kunne godt have brugt en mere afrundende slutning, men hovedsageligt syntes jeg den var virkelig god og meget medrivende. Sproget er nemt og plottet interessant. En god blanding af ungdomsroman, historiske begivenheder, fiktion, fantasy og endda horror.

Jacob er en meget behagelig hovedperson, og han var rart fornuftig i sin tilgang til de opdagelser, han gør sig. Jeg vil ikke afsløre for meget, men det er ret så magisk, hvad han opdager på en lille engelsk ø efter en frygtelig oplevelse i hans hjemby i USA.

Man kan debattere om, man kan lide illustrationer og fotografier i bøger, men jeg syntes de heri er superfine. Der er en grund til, de er der, og for mit vedkommende var de med til at skabe en uhyggelig stemning. De mindede mig en del om karaktererne fra American Horror Story: Freak Show, men det er også lidt inden for samme genre.

Jeg har ikke super travlt med at læse bog 2 fra 2014, Hollow City (bog 3, Library of Souls kommer desuden engang i 2015), men jeg tror da nok, jeg får den læst engang. Jeg er dog lidt småskeptisk om den helt specielle følelse jeg syntes, der er i den her bog, kan bevares i den næste.

MISS PEREGRINE'S HOME FOR PECULIAR CHILDREN
Miss Peregrine’s Peculiar Children #1
by Ransom Riggs
ISBN13: 9781594744761
352 pages / Published in 2011

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Det er en bog der har fået meget blandede anmeldelser, men jeg kunne virkelig godt lide den! :) Dejlig anmeldelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja anmelderne har virkeligt været meget uenige omkring den her bog :) Det er virkelig en man skal prøve selv, tak :)

      Slet
  2. Jeg har det lidt på samme måde som dig, med at jeg ikke har ufattelig travlt med at læse toeren.
    Altså, jeg kunne virkelig gode lide bogen og på trods af, at jeg lige gik i stå da det gik op for mig, at der var 'tidsrejser' indblandet, så var jeg faktisk positivt overrasket over den. Men.. Menmen. Jeg kunne faktisk godt have tænkt mig, at forfatteren havde tilføjet 100 sider og så ladet den være en stand-alone. Netop på grund af den magiske følelse du nævner, men også fordi den faktisk bare var god nok i sig selv..

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen