Leoniderne af Nanna Foss

Hvornår startede det egentlig? Med den gamle dame der beskyldte os for verdens undergang? Med drømmen om de lysende hænder? Med kompasset der gav os brandsårene? Eller længe før?
15-årige Emilie tegner en dreng med turkise øjne og et mystisk prismesmykke. Dagen efter får hun et chok, da drengen starter i hendes klasse.
Før Emilie får set sig om, har hun trekantede ar i håndfladerne, og hendes skolekammerater begynder at kunne uforklarlige ting. Eller er det bare indbildning?
Grænserne mellem drøm og virkelighed viskes ud, og Emilie prøver desperat at undgå at blive en del af kaosset. Men snart må hun indse sandheden. Det er kun et spørgsmål om tid …

LEONIDERNE er første bind i serien SPEKTRUM, hvor venskab, kærlighed og skæbnesvangre valg bindes sammen på tværs af tid.

Så fik jeg endelig læst Leoniderne og WOW! Sikke en bog, sikke en historie, sikke et persongalleri!

Jeg har godt hørt en masse godt om bogen siden jeg fik den foræret til bogbloggertræffet i september 2014, men fik alligevel aldrig fundet tid til at læse den, men nu her på bogforum fik jeg bog nr 2 i serien med et løfte til mig selv om at komme i omdrejninger. Jeg endte faktisk med at høre Leoniderne som lydbog, og det kan også virkelig anbefales. Oplæseren Anja Owe gør et fantastisk stykke arbejde i at frembring hver personlighed fra siderne og gøre historien levende, mens man fræser op og ned af motorvejen. Foss har skrevet det hele eminent godt.

Bogen her er nummer 1 i en planlagt serie af 6-7 stykker og den er så selvsikker i sin historie og sin velskrevethed, at bog 1 her i Spektrum serien "kun" er en opstart. Den tager det stille og roligt og får det hele med. Der er ikke noget der hastes igennem; der bruges tid på at bygge persongalleriet op og underbygge den meget store historie, der kommer. Det er så godt, og jeg begyndte helt ærligt næsten at køre omveje for at få mere læsetid.

Leoniderne er en fantastisk blanding af dansk ungdomslitteratur, når det er bedst, fantasy/science fiction og tidsrejser (bonus point hvis man er fan af Doctor Who), og den føles bare som noget helt unikt. Jeg ender ikke helt på 5 stjerner, men på 4 meget store nogen, og jeg glæder mig meget til at gå i gang med næste bog. Denne gang går der helt sikkert ikke mere end 1 år!


LEONIDERNE
Spektrum #1
af Nanna Foss
ISBN13: 9788758818467 (lydbog) / 9788758813707 (hb)
13t 51m -- 541 sider / Udgivet i oktober 2014

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2015

Kommentarer

  1. Det er nemlig en god oplæser, jeg hørte også Leoninderne som lydbog. Det er i øvrigt også hende, der læser de danske udgaver af The Selection op. Behagelig af lytte til :-)

    SvarSlet
  2. Det er nemlig også en rigtig god opstart på en serie, og jeg ser meget frem til at det hele bliver højere og vildere i de næste bøger i serien! :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen