Gollum - How we made movie magic af Andy Serkis

[ Bogen er lånt på biblioteket. ]

Film-making history was made when, in The Two Towers, an actor's performance and digital animation were seamlessly integrated to create the world's first totally lifelike computer-generated character. Now Andy Serkis tells his own story about how a three-week commission to provide a voiceover for Gollum grew into a five-year commitment to breathe life and soul into The Lord of the Rings' most challenging creation.

 - Did the voice of Gollum really start with a cat being sick?
 - What was it like acting in a bodysuit covered in dots?
- How much was Gollum modeled to look like Andy?
- What surprises does The Return of the King hold in store?

 Fully illustrated with more than one hundred exclusive behind-the-scenes photos and drawings, and with contributions from the many designers and animators who brought Gollum to life, this book examines the transition to the big screen of one of literature's most unforgettable creatures. As the filming takes him from London to Wellington, and from the Misty Mountains to Mount Doom, Andy Serkis explains the methods - and the madness - behind the most amazing five years in this actor's life.

Okay så jeg er er en KÆMPE LotR nørd. Jeg så den første film i biografen i Szczecin som 11-årig, og min veninde Cathrine og jeg gik fuldstændig bananas over den. Vi så den yderlige 1 eller 2 gange i biografen, og da dvd'en udkom lavede vi stort set ikke andet end at se filmen, snakke om filmen, citerer meget lange passager af filmen, se filmen mens vi sagde fremsagde dialogen, samle på klistermærker og plakater fra filmen, etc. Og nå ja, så fik jeg trilogien i et samlet bind (se på billedet yderst til højre) og læste den. Som 11-årig. På engelsk. (og senere fik jeg fat i Silmarillion og naturligvis Hobbiten).

Nørd. Og jeg har stadig en stor plakat over Middle-Earth hængende over min sofa (alle de andre plakater gik desværre til med årene).,

Men altså, Ringenes Herre trilogien er stadig min favorit film i hele verden. Jeg har uendeligt mange gange set samtlige film (i den udvidede version naturligvis), og jeg har brugt lige så meget tid på alt baggrundsmaterialet. Vi snakker ca 12-15 timer pr film af interviews med skuespillere, behind the scenes footage fra WETA Workshops etc.) Du kan ikke slå mig i et LotR trivial pursuit. Og hvis du kan, vil jeg muligvis gifte mig med dig.

But all good things come to an end, og ligeså langsomt fadede det lidt ud. Jeg genså stadig filmene ofte, men crazy-fangirl delen blev mindre voldsom. Den vågnede lidt op igen med Hobbitten trilogien men selvom jeg også elsker dem, er de ikke på samme niveau som den oprindelige trilogi. For meget CGI og falden på halen.

Og så fandt jeg filmbøgerne. Jeg er i gang med en biografi af Sean Astin (Samwise Gamgee) men han whiner og bitcher så det gør helt ondt, så den er jeg gået lidt i stå i - men så reddede Gollum mig. Eller rettere, manden som ingen kendte, ingen anede hvis job gik ud på, og som i dag er en af de førende indenfor feltet. Andy Serkis.
GOLLUM: How we made movie magic er en eminent skøn bog. Den er forholdsvis kort og to the point. Serkis fortæller om hans oplevelser i New Zealand og hvor svært det var at komme ind som ham den mærkelige i en tætsiddende dragt (se billedet lige ovenfor), længe efter alle de andre var blevet gode venner. Hvordan hans arbejde skiftede fra at være en slags stand in til at blive en essentiel del af rollen. Hvordan han i sidste ende var Gollum. Hvordan hans stemme og mimik formede en figur, man havde troet var så godt som umulig at skildre - men som trods tidens teknik blev så realistisk at ingen studsede over ham.

Der er billeder, facts, nørderi og interviews med andre, der arbejde på Gollum. Det var en herlig tilbagevenden til noget, jeg stadig elsker højt, og jeg har vildt meget lyst til at se filmene igen ^_^ Det eneste minus er, at bogen slutter for tidligt. Den udkom i december 2003, og det betyder at vi ikke lige får Serkis reaktion på hele efter-effekten - og Oscar showet i 2004, hvor The Return of the King lidt på vegne af hele trilogien vandt 11 statuetter.



GOLLUM
How we made movie magic
af Andy Serkis
ISBN13: 9780618391042
128 sider / Udgivet i 2003

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

  1. Lyder som en bog jeg er nødt til at læse :-) Fåes den på dansk?

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen