Origin af Dan Brown

[ Bogen er købt online / hørt som lydbog. ]

Robert Langdon, der er professor i symbologi og religiøs ikonologi ved Harvard, ankommer til det ultramoderne Guggenheim museum i Bilbao for at høre en helt særlig bekendtgørelse: afsløringen af en opdagelse, der eftersigende vil 'revolutionere videnskaben for evigt'.
Aftenens vært er billionær og futurist Edmond Kirsch, hvis utrolige high-tech opfindelser og dristige forudsigelser har gjort ham til en international berømthed. Kirsch, der for to årtier siden var en af Langdons allerførste elever, er på nippet til at afsløre et utroligt gennembrud, der vil besvare to af menneskehedens mest fundamentale spørgsmål.
Da det nøje planlagte event ender ud i kaos, er Kirschs dyrebare opdagelse nær ved at gå tabt.
I "Oprindelse" er en desperat Langdon nødsaget til at forlade Bilbao hurtigst muligt. Ved hans side er den elegante museumsdirektør, Ambra Vidal, der hjalp Kirsch med at planlægge aftenen. Flugten udvikler sig til en hæsblæsende jagt gennem skjulte symboler, moderne kunst, ekstrem religion og skjult historie.
Nogle anmeldelser skriver sig selv - det gjorde den her virkelig ikke. Mest fordi jeg størstedelen af tiden bare var vildt træt af den.

Origin er femte bog i serien om Robert Langdon, og det er sådan set tre for meget. Da Vinci Mysteriet og Engle og dæmoner er de eneste, der rent faktisk var læsningen værd; spændende og fornøjelige. Det forsvundne symbol var dræbende kedelig og ligegyldig, Inferno virkede som en turistguide med et fesen sci-fi plot, og bogen her? Den følger desværre i samme spor.

Først og fremmest - hvis Brown kunne holde op med at gentage sig selv hver anden side, havde bogen været omtrent 20% kortere. Fx har jeg ikke brug for at blive mindet om Ambras status hver eneste gang hun nævnes, jeg har fattet det!! Bogen er generelt langtrukken i det ekstreme, og jeg brugte blandt andet en hel køretur (35 min) på én mands tale - og han nåede aldrig til pointen!

Udover de evindelige gentagelser var ved at tage pippet fra mig, føltes hele historien herudover bare gennemsyret af en grotesk arrogance - jeg har mistanke om, at Brown selv synes, han er "the shit," og at hans succes med Da Vinci er steget ham lidt rigeligt til hovedet. Han bliver hele tiden ved med at skrive som om han er ved at afsløre det mest opsigtsvækkende og fantastiske og bygger en kæmpe stemning op - og når han så ikke kan levere, så falder det hele til jorden med et klæbrigt klask.

Noget andet, der går mig på, er manglen på mysterier/puzzles som Langdon skal løse. Det er ligesom blevet hans ting at skulle regne obskure sammenhænge ud fra gammel kunst og konspirationsteorier - men den gimmick fungerer ikke når fokus her ligger på moderne kunst. Og Origin er en 101 crash course i moderne kunst. Vi slæbes rundt fra Bilbao til Barcelona og får mange beskrivelser og analyser af moderne kunst - og hold nu helt op det er kedeligt. Okay, jeg indrømmer det, moderne kunst siger mig ikke så meget, men helt ærligt? På et tidspunkt hen mod midtslutningen er der et punkt, hvor der for alvor skal bygges op til en afsløring  - eller sådan får Brown det i hvert fald til at lyde. Kombineret med hans ultrakorte kapitler, cliffhangers og hvad der nærmest kan beskrives som clickbait for at læse videre, ender han med at afsløre en sammenhæng til en kunstner, og man kan mærke, at han lige holder en dramatisk pause - men det fungerer altså ikke, når læseren ikke har den fjerneste anelse om hvem kunstneren er, eller hvad personen har lavet.

Jeg skal naturligvis ikke spoile hovedplottet eller pointen af bogen, men ... Brown forsøger at være revolutionerende, og det er han ikke. Herudover har han i mange år fået hug for at være en middelmådig forfatter med irriterende succes, og det har jeg aldrig før nu forstået. Jeg synes Origin er dårligt skrevet. Den er klodset og sensationslysten uden egentlig at have noget at byde på. Den forsøger at piske en stemning op og hetzer atter den katolske kirke - men det er selvfølgelig også nemmest at sparke til nogen, der ligger ned, end at finde på noget originalt, og hvem ved, måske udforske et nyt område, en anden religion?

Jeg gav oprindeligt bogen 3 stjerner efter endt læsning i en form for "nå ja, den var vel okay", men efter at have tygget på den et par uger, bliver den nu nedgraderet til 2-2½. Jeg håber, jeg har lært min lektie og ikke læser med, hvis han udgiver flere. (men let's be honest, jeg ender garanteret med at læse den - for tænk nu hvis han atter skrev noget, der rent faktisk var godt?)

Den danske oversættelse, Oprindelse, udkom hos Hr. Ferdinand den 6. oktober 2017.

Blev det alt for negativt? Frygt ej, Kristina fra Reader's World var vild med bogen og hendes anmeldelse kan læses her.


Origin
Robert Langdon #5
af Dan Brown
ISBN13: 9781473543362
Lydbog, 18t 10m / Udgivet den 3. oktober 2017

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

  1. Efter din bedømmelse er jeg glad for kun at have læst to første. Jeg begyndte på 3’eren, men kan huske at jeg synes den var for langt ude

    SvarSlet
    Svar
    1. 3'eren var jeg også bare helt lamslået over - sad hele tiden og ventede på den rent faktisk tog sig sammen og kom i omdrejninger, men det skete aldrig.

      Slet
  2. Hold nu op, jeg er i den helt anden boldgade. Der kommer en anmeldelse på min blog i morgen, hvor jeg kun anbefaler den- Synes bogen var helt vild god, og virkelig ramte nogle søm der giver stof til eftertanke. Kan godt se hvad du mener med hans sprog og sådan, og religionsperspektivet.
    Men er det jo kun godt vi alle har forskellige læsemeninger :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt du synes om den - der skal nemlig være plads til alles meninger ja :) Glæder mig til at læse din anmeldelse!

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen