Billedbøger - Sallys far ...

[ Bøgerne er lånt på biblioteket. ]

Jeg er bibliotekar på forholdsvis små etrums biblioteker, og vi har ingen dedikerede børnebibliotekarer. Jeg skal derfor kunne råde og hjælpe læsere i alderen 0-99+. Det er lidt af en opgave, og jeg må da indrømme at læsningen for de mindste nok aldrig bliver min spidskompetence. MEN jeg forsøger da at gøre mit bedste og i den forbindelse læser jeg også børnelitteratur i ny og næ, så jeg har lidt at give af, når nogle beder om en anbefaling. Det er sjældent, jeg anmelder disse, da jeg ofte ikke har det helt store at sige om dem, og let's be honest - jeg ved jo ikke hvad små børn kan lide at læse/kigge på. Men jeg er alligevel på det sidste stødt på et par bøger, jeg bare er nødt til at fortælle jer om.

Sallys far er en skøn serie på p.t. 4 bøger om pigen Sally, der bor sammen med sin far, mor og lillebroren Eddie skrevet journalisten Thomas Brunstrøm og animator og filminstruktør Thorbjørn Christoffersen (Terkel i Knibe, Rejsen til Saturn og Ronal Barbaren).

Historierne er sjove og fulde af spas for både børn og voksne men altid også med en fin morale eller lektie at tænke over - som fx om det at lyve, opføre sig ordentligt og være ansvarsfuld. Tegningerne har sin helt egen flotte stil, er i kraftige farver, der tiltrækker øjet og fulde af detaljer.

Serien består af følgende fire bøger, der kan læses uafhængigt af hinanden:
  1. Dengang Sallys far var dreng
  2. Sallys far gider ikke være voksen
  3. Sallys far er sygt pinlig
  4. Sallys far bander
Næste bog er: Sallys far fede ferie, som jeg desværre ikke har kunnet finde en udgivelsesdato på.
Bøgerne rammer plet hos de yngste og mellemste og kan læses af børnene selv eller bruges til oplæsning, hvor børnene måske kan udfritte forældrene, om de også har gjort som Sallys far.

Så, hvis du mangler noget sjovt at læse for de små (eller ligesom mig, bare er glad for enhver god historie), så er her en varm anbefaling fra mig af :)


Sallys far ...
af Thomas Brunstrøm og Thorbjørn Christoffersen
36-40 sider / Udgivet i 2015-2017

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

Lån løs på eReolen