Stålets vilje af Joe Abercrombie

[ Bogen er hørt som lydbog hos Mofibo
og købt i hardback på udsalg i Bog og Idé. ]

Barbaren Logen Nifingre overlever på et hængende hår en blodfejde og flygter sydpå med et spor af blod, død og ødelæggelse efter sig. Unionen har i århundreder været verdens mægtigste rige, men generationer uden fjender har ført til dekadence og selvtilfredshed. Katastrofen truer udefra såvel som indefra; Nordboerne er på krigsstien, og rigets ledelse er gennemsyret af korruption og intriger.

Den forfængelige kaptajn Luthar elsker ingen højere end sig selv. Han går kun op i at flå sine venner i kortspil og drømme om hæder i den forestående fægtekamp.

Den kongelige inkvisitor Glokta ser gerne Luther død. Men Glokta hader på den anden side alle: Hans nidkære arbejde med at rense Unionen for utilfredse bønder, korrupte købmænd og surmulende adelsfolk efterlader ikke tid til venner, kun ofre og fjender. Og hans blodige spor fører direkte mod magtens pilrådne centrum – hvis han da lever længe nok …

Bogen her danner grundlag for en trilogi, og i det store hele er det knap 700 siders introduktion. Der sker i bund og grund ikke det helt store i bogen her -  vi introduceres for et hav af personer og gennem nogle uger eller måneders hverdag lærer vi dem at kende og deres motivationer. Det er ikke dårligt - det er bare heller ikke noget der får mig til at sige wow. Jeg er spændt på næste bind i serien og krydser da fingre for at plottet for alvor går i gang der - forstå mig ret, naturligvis sker der ting i bogen her - men det er bare småting. Ting der affekterer én person af gangen og fortæller os hvem de er.

Vi introduceres til Logen Nifingre, en vikingeagtig barbar, der kommer væk fra sine mænd i vildmarken. Vi møder kaptajn Luthar fra Kongens livgarde i Adua, der har travlt med at elske sit eget spejlbillede, og sidst men ikke mindst møder vi Glokta - en kongelig inkvisitor der selv har været tortureret halvt til døde. Herudover kommer adskillige flere mere og mindre personer, der alle får en rolle i det kommende eventyr, den usandsynlige flok skal ud på.

Jeg er jo rigtig glad for Abercrombies anden serie om Det Splintrede Hav, men stilen i bogen her er noget mere grov og den såkaldte kulsorte humor ramte også lidt forbi for mig. Det er ikke nok til at få mig til at holde op med at læse, men toeren skal være noget mere fængende for at jeg skal holde mig til. Alt i alt en bob-bob oplevelse, men det er da alligevel et fornuftigt bud til den voksne læser, der var glad for blandt andet Game of Thrones.


STÅLETS VILJE
Den første Lov #1
af Joe Abercrombie
Indtalt af Dan Schlosser
ISBN13: 9788702173741
Lydbog, 19t 44m / Udgivet i 2014
Original titel: The Blade Itself [2006]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

  1. Jeg er spændt på, hvad du synes om de næste bøger. Jeg syntes, at første bog var lidt forvirrende handlingsmæssigt (fordi der sådan set ikke skete så meget), men jeg elskede de meget forskellige og noget usædvanlige hovedpersoner :)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen