The Librarian af Salley Vickers

[ Bogen er købt i Waterstones. ]

In 1958, Sylvia Blackwell, fresh from one of the new post-war Library Schools, takes up a job as children's librarian in a run down library in the market town of East Mole.
Her mission is to fire the enthusiasm of the children of East Mole for reading. But her love affair with the local married GP, and her befriending of his precious daughter, her neighbour's son and her landlady's neglected grandchild, ignite the prejudices of the town, threatening her job and the very existence of the library with dramatic consequences for them all.

Jeg fandt The Librarian på et udstillingsbord i Waterstones i Camden og var -naturligvis- fanget på titlen med det samme. Jeg læste også bogen ret hurtigt (mest fordi jeg sad på et tog i flere timer og ikke havde så pokkers meget andet at gøre [udover at være bange for om jeg overhovedet nåede mit fly - jeg startede afrejsedagen ud med at tage til den forkerte lufthavn - men det er en helt anden historie]) - men det var nok alt i alt bare ikke den bog, jeg havde forventet mig.

Bogen foregår i 1958, hvor den unge nyuddannede Sylvia får job som børnebibliotekar i den lille engelske by East Mole. Børnebiblioteket hænger i laser, og hun har store drømme om at bringe læseglæde til børn og unge - so far so good.

Men biblioteksplottet drukner ret hurtigt i Sylvias affære med den gifte læge, hendes forhold til naboens børn og hendes strid med hendes chef, som er en værre skiderik. I og med historien udfolder sig i slutningen af '50'erne, er tiden og moralen derefter, og det føltes meget gennemført - men hold fast hvor var jeg egentlig træt af Sylvia til sidst. Jeg er ikke imponeret over rigtig mange af de valg hun tager, og i og med bogens tempo til tider er lidt stillestående, så fik jeg får lang tid til at dvæle ved hendes dumheder.

Bogens styrke er dens portræt af en tid og et samfund, og efterskriftet (eller var det egentlig bare det sidste kapitel?), der foregår i nutiden hvori vi får indblik i hvad der så skete efterfølgende, var også ganske fint omend lidt rigeligt lyserødt og romantisk.

Alt i alt føltes det lidt som et afsnit af Call the Midwife, der er kørt af sporet - den mangler en overall følelse af accomplishment - af at have opnået et eller andet. Den har givet mig et snitbillede af nogle menneskers liv, men jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal bruge det til.


THE LIBRARIAN
af Salley Vickers
ISBN13: 9780241330234
385 sider / Udgivet den 1. november 2018

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2019

Kommentarer

Lån løs på eReolen