Perlesøsteren af Lucinda Riley

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra Plusbog. ]

Du kan finde anmeldelserne af de foregående bøger i serien her:


Perlesøsteren er fjerde bog i serien om De Syv Søstre, og den følger nogenlunde samme opskrift som de tidligere. Vi er tilbage ved nyheden om Pa Salts død og følger denne gangesøsteren CeCes reaktion, og hvordan hun efterfølgende begynder at søge efter sine rødder, samtidig med at vi  sideløbende får historien om hendes fjerne forfader (forkvinde?).

CeCe har aldrig følt at at hun passede ind nogen steder og selv i sin egen familie har hun følt sig udenfor. Efter at have læst om hende i Skyggesøsteren, hvor den sky Star endelig får revet sig fri fra den ualmindeligt egoistiske, højtråbende og selvcentrerede kunstnertype CeCe, var mine følelser for CeCe, som I nok kan fornemme, noget kolde. I bogen her kommer vi så under huden på hende, og hun portrætteres pludseligt langt mere skrøbelig og usikker. Den disharmoni kæmpede jeg lidt med at forenige mig med hele bogen igennem, og jeg blev aldrig helt fan af hende - heller ikke da hun bliver mere åben og ærlig.

CeCe ender ad omveje i Australien, hvor hendes ledetråde sender hende på sporet af den skotske pioner, Kitty McBride, der boede der for over hundrede år siden. Kittys historie var jeg langt mere investeret i, og hendes eventyr og lidelser inklusiv (naturligvis) en dramatisk kærlighedshistorie holdt mig meget mere fast end CeCes roden rundt. Det, der ærgrer mig mest ved bogen her er Rileys valg om at springe så meget i tiden. Kittys historie rykker sig i gevaldige hop og nogle gange går der flere årtier, og jeg følte jeg gik glip af for meget - men igen, det er så også fordi, jeg ikke var tilfreds med at skulle høre på CeCe igen. Til dels også fordi jeg fandt hendes historie lidt for let. Hun kommer dertil og får næsten øjeblikkeligt kontakt med nogen der kan fikse det hele.

Alt i alt absolut ikke (for mit vedkommende) den bedste bog i serien, men stadig velskrevet og interessant. Jeg har stadig en hulens masse spørgsmål angående ham Pa Salt og hvor det hele fører hen. Søstrene er alle på vej ud og væk, så gad vide om det hele egentlig overhovedet skal samles igen? Vi mangler jo også stadigvæk at overhovedet finde hende den syvende søster.

Jeg har stadig 5. bog, Månesøsteren til gode, og i december skrev Riley på sin facebookside, at hun var i Kenya for at researche til sin 6. bog i serien, hvor det er Elektra, der står for skud.

PERLESØSTEREN
De Syv Søstre #4
af Lucinda Riley
ISBN13: 9788763854467
592 sider / Udgivet den 22. marts 2018
Original titel: The Pearl Sister [2017]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2019

Kommentarer

Lån løs på eReolen