Kongens efterfølger af Matthew Arlidge

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Jentas. ]

Kongens efterfølger er femte bog om politikommissær Helen Grace fra Southampton politi i England. Det er en serie af politikrimier, jeg er ret glad for - de er velskrevne og fængende, men som jeg tidligere har påtalt er jeg ikke super stor fan af sidehistorierne om Helens behov for S/M afstraffelse. Jeg har intet imod S/M - har bare altid følt det var lidt malplaceret i bøgerne her.

Men nu træder det altså væk fra sidehistorierne, og direkte ind midt på scenen. Der bliver fundet et lig i en S/M natklub, og ofret viser sig at have tæt tilknytning til Helens privatliv - men hun forsøger at skjule det. Hun ønsker ikke sit dobbetliv afsløret - men hun er fanget som en lus mellem to negle. Hvad enten hun går til bekendelse eller bliver opdaget er resultatet lige skidt.

Da endnu et lig findes under lignende omstændigheder, strammer nettet til. Helen er under pres, og hun bliver ekstra udfordret, da hun opdager, hun har fjender blandt sine kollegaer.

Med sine "kun" tre stjerner fra mig, er bogen her langt fra min favorit i serien. Jeg synes den er uforløst, og jeg var ikke vild med plottet. Det var både lidt for meget og alt for lidt. Jeg kan ikke sige så frygteligt meget uden at spoile både denne og de foregående bøger, men kort sagt, så indhenter Helens tidligere valg og handlinger hende, og hun står overfor sin muligvis farligste morder hidtil.

Jeg kommer absolut til at læse med når den 6. bog udkommer på dansk - dertil ender denne på en alt for stor cliffhanger. Men jeg håber godt nok på at den næste rammer mere plet for mig.

KONGENS EFTERFØLGER
Helen Grace #5
af Matthew Arlidge
ISBN13: 9788742600412
335 sider / Udgivet den 1. marts 2019
Original titel: Little Boy Blue [2016]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2019

Kommentarer

Lån løs på eReolen