Et pust af sne og aske af Diana Gabaldon

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget Gyldendal. ]

Sjette bog i Outlander-serien om Jamie og Claire Fraser. De befinder sig nu i år 1772, hvor Storbritannien frygter en revolution fra dets amerikanske kolonier. Skotske Jamie får derfor til opgave at hjælpe med at fastholde freden mellem kongemagten og kolonierne, men Claire fortæller ham, at det ikke vil lykkes. Hun kommer fra fremtiden og ved, at koloniernes indbyggere i sidste ende vil samle sig og gøre oprør mod Storbritannien. Hun ved derudover også, at dem, der støtter kongemagten, ender med at blive landsforvist eller dræbt. Situationen forværres yderligere, da Claire finder et avisudklip fra 1776, som beskriver Jamie og hendes død.
Åh Outlander. Hvad skal jeg dog gøre med dig? Jeg elsker dig - men nøj hvor er du blevet lang og tung at tygge mig igennem.

I Et pust af sne og aske fortsætter den nybyggertilværelse, vi har hørt om siden bog 4 Trommer i det fjerne, og det er altså ved at blive lidt stillestående. Jeg synes bogen her brugte rigtig lang tid på meget lidt, og når der så endelig skete noget dramatisk, var det overstået, inden jeg knap nåede at fatte, hvad der foregik. Heriblandt et seksuelt overgreb, som jeg vitterlig ikke fangede var sket, før end de snakkede om det senere hen.

Og den der begyndende revolution/krig/opgør mellem Amerika og England, men som ikke er den amerikanske borgerkrig, som først finder sted 100 år senere - mine øjne faldt i, når jeg skulle læse lange passager, om hvordan situationen udviklede sig, og Jamies involvering. Jeg fattede hat af hvordan han var med på den ene side, men støttede den anden og frem og tilbage. Og jeg havde bare ingen lyst til at fatte det heller.

Bogen får, meget lig den forrige, Det brændende kors, først for alvor fart på til sidst, men så skal jeg da også igen love for at der skete en del store ting, og jeg blev atter mindet om, hvor meget jeg holder af grundkernen i den her serie.

Jeg har allerede tiltusket mig et eksemplar af næste bog i serien, Sangen i knoglerne, som udkom den 17. september, og den er ligeså tyk som de forrige (dog taknemmeligvis ikke opdelt i to bind), og jeg glæder mig rigtig meget til at læse videre - men jeg skal lige tage mig sammen før jeg kaster mig ud i den. Det er grundlæggende godt, men det er ikke længere helt så meget en pageturner som det var i de første par bøger - jeg har dog læst en venindes anmeldelse som har læst dem på engelsk, og den 7. bog skulle eftersigende komme tilbage på sporet :)


ET PUST AF SNE OG ASKE
Outlander #6
af Diana Gabaldon
ISBN13: 9788702221169
1230 sider / Udgivet den 10. april 2019
Original titel: A Breath of Snow and Ashes [2005]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2019

Kommentarer

Lån løs på eReolen