Operation Sunshine af Jenny Colgan

[ Bogen er købt brugt online. ]

Jeg troede bogen her var den perfekte ferielæsning og tog den med til poolen på min sommerferie i Kreta. Og mens den da også passer til stedet med forside og længde, så var indholdet desværre noget af en skuffelse. Colgan har udgivet bøger siden 1999, så jeg kan ikke engang undskylde det med at det var tidligt i hendes skrivearbejde, at hun kom med denne (i 2007).

Kort fortalt handler bogen om sekretæren Evie som trænger til ferie og får chancen, da hendes chefer indbyder hende til at deltage i en konference i Sydfrankrig - hun skal ganske vist arbejde, men hun forventer rig mulighed for sand, sol, og sex. Evie arbejder i en plastikkirurgisk klinik, men bruger langt tid på at fortælle hvor normal (og naturligt smuk) hun selv er i modsætning til de skrækscenarier, der gang på gang booker sig ind.

Jeg blev hurtigt gal på Evie - mest fordi hun er for langt fra min virkelighed. Hendes idé om en god ferie er at drikke sig stangbarcadi og så ligge på solsengen til hun ligner en tomat. Gang på gang er hun naiv og uansvarlig og tager det ene bemærkelsesværdige valg efter det andet. Hendes såkaldte ven er en kælling, der ikke på et tidspunkt viser sig fra en venlig side, og så er der hendes barndomsven, som belejligt er blevet millionær og gad vide om hun mon gider tilsidesætte sine egne lyster og være sammen med ham af ren og skær pligt? Og så er der ham den lækre men stille type som hun arbejder for. Og al den rigdom hun begærer mens hun selv bor i et hul i jorden fordi dårlige økonomiske beslutninger er også en del af hendes profil. Jeg var meget tæt på at kaste bogen i poolen i irritation over det hele. Kliché på dårlig kliché.

Og her er så problem nr 2 med bogen - den aner ikke selv hvad den vil. Det starter i retningen af noget fjollet chicklit med tåkrummende dårlig humor, og ender i et virkelig dårligt forsøg på hæsblæsende action/spændingsroman. Og intet af det fangede mig.


OPERATION SUNSHINE
af Jenny Colgan
ISBN13: 9780751551068
320 sider / Udgivet den 2007

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2019

Kommentarer

Lån løs på eReolen