Mythos // Heroes af Stephen Fry

[ Bogen er hørt som lydbog
og efterfølgende købt brugt online. ]

Jeg har været fan af den græske mytologi, siden jeg var barn, og selvom jeg -elsker- Stephen Fry's vid, så var jeg lidt bekymret over at han sådan ville pille ved noget jeg kendte så godt. Men da jeg fandt lydbøgerne på engelsk, indtalt af Fry selv, så vidste jeg godt at løbet var kørt.

Og det er jo faktisk ganske godt!

Mythos er min favorit. Det er skabelsesberetningen med hvordan jorden blev skabt (med naturligt fokus på alle de græske øer selvfølgelig) og hvordan guderne blev til. Der var rigtig meget jeg ikke kendte, og de ting jeg gjorde, synes jeg blev behandlet og genfortalt på en rigtig god måde. Noget jeg altid har elsket, og som Fry understreger rigtig godt, er hvor -menneskelige- de græske guder er. Vi er ikke skabt i deres billede - de er skabt i vores. Fyldt med fejl, mangler og karakterbrister. Og hold da op hvor har Zeus knaldet med alt og alle.

Heroes er ikke dårlig, men her synes jeg Fry blev lidt for meget historiefortæller. Forstå mig ret, jeg kunne aldrig drømme om at sætte mig ned og læse Homer's Illiaden fx, fordi den er tung og tæt, og jeg ville aldrig komme igennem den. Men i særdeleshed de stemmer Fry tillægger personerne i lydbøgerne - Hercules lød som en værre bøv.

Men igen - det er stadig flot genfortalt og historierne bliver gjort tilgængelige og mere læsbare for almene mennesker. Der var helte og historier, jeg aldrig havde hørt om før, og nye detaljer om dem jeg gjorde.

Jeg ventede længe på at høre om Achilles og hele den store krig, men det kom aldrig i Helte-bogen. Jeg har sidenhen hørt/læst at der er tænkt en tredje bog, hvor Fry vil have fokus udelukkende på den trojanske krig, men hvornår vi kan forvente denne, vides ikke.

Begge bøger er udkommet på dansk med titlerne Mythos og Helte, og de kan altså varmt anbefales. På biblioteket står de som faglitteratur under 29.3, men de er langt fra tørre. Faglitteratur kan også være lystlæsning!


MYTHOS
The Greek Myths Retold
af Stephen Fry
ISBN13: 9781405934312
Lydbog, 15t 25m / Udgivet i 2017
HEROES
Mortals and Monsters, Quests and Adventures
af Stephen Fry
ISBN13: 9781405940573
Lydbog, 15t 01m / Udgivet i 2018
Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2019

Kommentarer

Lån løs på eReolen