Erik Menneskesøn

Erik Menneskesøn af Lars-Henrik Olsen er en gammel klassiker, som jeg elskede som barn. Jeg tror de fleste er bekendte med bogen, der på fængende vis fortalte de gamle nordiske myter og legender samtidigt med at man følger drengen Erik på hans færd rundt i Asgård og Jotunheim. Det er den første af fire bøger i serien om Erik og den nordiske mytologi. 13 år gammel bliver han hentet til Asgård af Thor for at hjælpe med at befri Idun (og hendes livsgivende æbler) fra Jætterne. Han kommer på sin rejse igennem både Hel og Jotunheim. Med sig har han Thors datter Trud, som han forelsker sig i.

Bog nr. 2, Kampen om Sværdet, foregår på Læsø, hvor Erik er på ferie med sin kæreste Marie fra sin skoleklasse. Han finder sværdet Gram, som jætterne forsøger at få fat i, og Odin kommer i forklædning for at hjælpe med at beskytte sværdet. Jeg husker kun denne bog svagt og at jeg ikke var specielt imponeret.

I tredje bog, Kvasers Blod, bliver Erik endnu en gang hevet ind i gudernes verden. Denne gang er det dog jætterne, der vil have hjælp af Erik. Udgårdsloke prøver at få Erik til at se tingene fra jætternes side og sammen med Suttungs datter Gunlød forsøger Erik at få skjaldemøden tilbage fra Guderne. Denne bog mindes jeg var noget bedre end den anden, men den første var stadigt den bedste.

Wikipedia fortæller mig at den fjerde sidste bog, Gudernes Skæbne, handler om Ragnarok. På en ferie på Island oplever Erik et jordskælv og en flodbølge slår ham ud. Da han vågner er han nok en gang endt i Asgård. Her hærger jætterne og alt tyder på at ragnarok er i gang. Denne tror jeg ikke, jeg nogensinde har læst. Den ringer i hvert fald ingen klokker, men måske er det bare hukommelsen den er galt med.

Jeg sidder efter min genlæsning med lidt blandede følelser for bog nr. 1. Den formidler stadigt flot de gamle nordiske mytologier og jeg kan tydeligt se nu at den har haft enorm indflydelse på, hvordan jeg ser det hele for mig. Den har også været med til at give mig den glæde og interesse jeg har for området. Jeg var dog lidt chokeret over nogle af de ting der foregår i bogen, jeg er blandt andet ret sikker på at Erik og Trud dyrker sex. Og han er altså kun 13. Men den er selvfølgelig skrevet i 80'erne og det var en anden tid og ånd. Udover det, så når jeg læser den nu virker den tit lidt naiv og, ja, barnlig, men jeg tror den rammer det tilsigtede publikum lige på og hårdt. Eller det gjorde den i hvert fald i min uskyldige barndom; om børn i dag er blevet for hurtigt voksne, er en helt anden diskussion.

Alt i alt er det en bog jeg elskede og stadig er rigtig glad for og jeg vil nok pådutte den på alle de børn og barnlige sjæle jeg kan komme til. De efterfølgende bøger er dog på eget ansvar hvis man vælger at læse dem.

---
Erik Humanson is an old Danish classic from the 80s where Erik from present time is picked up by Thor and brought to Asgard where he must help the Gods who have grown old and weak. The... bad guys from Jotunheim have stolen the goddess Idun and her apples of eternal youth (don't trust the Thor movies, they aren't "Frost Giants". They are called Jætter and can look like anything/human/troll/animal/etc. Some are magical, some aren't).
I loved the book as a child and upon rereading it I see just how much it influenced my perception of the Nordic Mythology. It manages to weave in with Erik's story a fair number of the tales, myths and legends of old and teaches the reader a lot about the subject. It manages to be both educational and engaging and I hope it remains a classic for the new generations so we remember our old inheritance.
---




Erik Menneskesøn
by Lars-Henrik Olsen
ISBN13: 8714195844
317 pages / published in 1986




Review by Iben Jakobsen, BoB, 2014

Kommentarer

Lån løs på eReolen