Danish Books #3 - Sara Blædel

Jeg har aldrig været den store fan eller læser af krimier, men indså hurtigt som bibliotekar at jeg er nødt til at have bedre kendskab til alle slags genrer så jeg bedre kan hjælpe brugerne.

Jeg har derfor lyttet til Sara Blædels De Glemte Piger (Louise Rick #7) og Kun Ét Liv (Louise Rick #3) som lydbøger på cd mens jeg har kørt frem og tilbage til mit arbejde. Førstnævnte tog ca 7 timer og sidstnævnte ca 8 time.

De Glemte Piger
Louise Rick er nu leder af Den Særlige Efterforskningstjeneste, og det gælder identificeringen af et kvindelig i skoven omkring Hvalsø. Her konfronteres hun både med sorte hændelser i sin egen ungdom foruden en holdning til retarderede, hun aldrig havde forventet

Kun Ét Liv
Kriminalassistent Louise Rick udlånes til Rejseholdet efter fundet af en ung, dræbt indvandrerkvinde. Spørgsmålet, om det behøver være æresdrab, dukker hurtigt op, og opklaringen giver Louise indsigt i en anderledes kultur i Danmark

Alle Louise Rick bøgerne kan læses uafhængigt af hinanden og det har ikke været noget problem at starte med bog 7 for derefter at høre bog 3. Hovedfokusset er det kriminalopklarende arbejde og Louises liv er kun en sidehistorie, der suppleres med detaljer nok til at man kan forstå hvad der har foregået før.

Netop denne opbygning gør at jeg, ligesom når jeg ser diverse krimiserier i fjernsynet, ikke har noget egentligt forhold til Louise som privatperson. Jeg kender nogle detaljer om hende, men udover hvordan hun er som politibetjent er jeg ikke interesseret. Jeg finder sagerne langt mere interessante. Der er dog også en del klicheer i persongalleriet, både det faste og dem, der kommer og går. Overordnet er det dog nogle spændende og letlæselige bøger, der aldrig var mere komplicerede end at de kunne slukkes for så snart jeg kom frem - ikke noget med at skulle sidde og vente på afsluttet kapitel.

Det er lykkedes mig ved begge bøger at ræsonnere mig frem til skurken langt tid før Louise, men hovedsageligt fordi det har været forudsigeligt som følge af krimi klicheer... eller også bør jeg overveje at skifte karriere til dansk Sherlock Holmes.

Alt i alt har begge bøger givet mig mange timers god underholdning og min daglige kørsel har føltes meget kort. Jeg har aldrig været voldsomt imponeret over deres slutninger, særligt De Glemte Piger irriterede mig lidt, men jeg vil helt sikkert vende tilbage til Blædels bøger igen. De er gode at køre bil til, ingen tvivl om det. Desuden er det meget hyggeligt at det hele foregår i Danmark og oplæseren Karen Abrahamsen (den samme til begge bøger) er vældigt dygtig og rar at høre på.

---
I've listened to two audiobooks by Danish crime writer Sara Blædel. She's written a series of books about the policewoman Louise Rick and they are quite solid entertainment - though I did manage to figure out who done it before she even got close. Both books are very well researched (one about immigrants/muslim culture in Denmark, the other about how mentally handicapped were treated in the 60-80s). I never bonded much with the main characters, but I'm far more interested in the crime solving anyway so that doesn't bother me.
---



 
De Glemte Piger - The Forgotten Girls
Louise Rick #7
by Sara Blædel
ISBN13:
7 CDs / around 8 hours / published in 2011

Kun Ét Liv - Just One Life
Louise Rick #3
by Sara Blædel
ISBN13:
7 CDs / around 8 hours / published in 2009



Review by Iben Jakobsen, BoB, 2014

Kommentarer

Lån løs på eReolen