Læserne i Broken Wheel anbefaler af Katarina Bivald

Svenske Sara skriver sammen med 75-årige Amy fra Iowa, USA. I to år har de udvekslet tips om bøger og livet, og en dag takker Sara ja til Amys tilbud om at besøge hende. Da hun når frem til den lille flække Broken Wheel, er Amy imidlertid pludselig død. Byens indbyggere tager sig godt af den forvirrede, unge tursit, og Sara beslutter sig for at blive som planlagt. Da hun åbner en lille boghandel med alle Amys bøger, liver den lille søvnige by langsomt op, og Sara oplever for første gang at knytte relationer og venskaber - udover dem i litteraturens verden. Ingen tør tænke på, at Sara snart skal hjem igen, så byens indbyggere går sammen om en aldeles skør, men genial plan.

Læserne i Broken Wheel anbefaler er en sød bog, ingen tvivl om det. Desværre er den også ret så naiv i sin tilgang til virkeligheden.

Svenske Sara på 28 har et trist liv uden indhold - hvis man vel og mærke ikke tæller alle bøgerne i hendes liv med. Hun tager til the middle of nowhere, Iowa, USA for at besøge sin penneveninde Amy på 75. Desværre når Amy at dø inden hun når frem, og så står Sara jo der. Og er totalt håbløs.

Byen Broken Wheel er imidlertig beboet af en håndfuld personer med et eneste anseeligt personlighedstræk - "Sara er vores ven og vi skal blande os i hendes liv". Nok kan folk i små lokalsamfund være nogle spøjse typer, der blander sig i alt, men historien her tager en skarp drejning fra hvordan en fremmed turist egentlig vil have befundet sig ind i lala-land hvor alt er godt og de rare spøjse ting sker som perler på en snor. Selvom jeg syntes det var vældig hyggelig læsning var stereotyperne enerverende og tilgangen for naiv. Saras boghandel/bibliotek var en sød lille ting, men selv derude, hvor kragerne vender ville en eller anden form for myndighed formentlig tage affære, når et turistvisum misbruges.

Alle disse fadæser kan dog ignoreres mens man læser. Det er forholdsvist harmløst og historien er som sagt sød. Men så kommer man til kærlighedsdelen af plottet. Og så mistede jeg tålmodigheden. Vi lærer om Amy og hendes liv via de virkeligt korte papirsbreve - (hallo til den porto, der skriver man længere breve!) som hende og Sara har udvekslet og man lærer om nogle af de andre personer i byen. Inkl. den gnavne Tom - det oplagte match til Sara. Hvordan deres egentlige forhold udvikler sig er mig en gåde. Men jaja jeg kan gå med til det.


Hvad jeg dog ikke kan gå med til er Sara selv. Hun starter historien ud med at være en grå mus, der står på en gade og gemmer sig bag en bog af skræk for at skulle i kontakt med andre mennesker, men lige så hurtigt kan hun efterfølgende vende på en tallerken og være den bedstestebedste bogsælger. Jeg tror måske hovedsageligt mit problem med Sara er hendes tilgang til livet. Jeg elsker bøger, det gør jeg. Men at have en bog med i lommen, så man kan læse frem for at snakke med den person der giver en et kort lift ind til byen, det er sgu for groft. Gang på gang formåede sådanne små detaljer om Saras ligegyldighed eller totale mangel på respekt over for andre at pisse mig af. Hvordan ind i hulen hun formår på en halv dag at få en hel by til at elske hende er mig en gåde. Suk. Herudover er bogen så afsindigt forudseelig, at det gør helt ondt.

Men alt er dog ikke tabt. Bogen er nemlig fuld af gode boghenvisninger; mange, jeg kendte og mange, jeg skrev mig bag øret. Herudover kan man ikke være negativ over den rene bog- og læseglæde bogen som helhed udstråler. Sara får på eventyrlig vis selv den mindst ventede til at læse og det er en fornøjelse, hvordan de forskellige bøger passer til forskellige personer.

Trods mine lettere hårde ord, anbefaler jeg alligevel denne bog med ordene sød men simpel og hurtigt læst. Så en nem sommerbog til stranden, skoven eller poolen, det kan den snildt bruges til.

LÆSERNE I BROKEN WHEEL ANBEFALER
[Läserne i Broken Wheel rekommenderar]
af Katarina Bivald
ISBN13: 9788711346143
396 sider / Udgivet i 2014

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2014

Kommentarer

  1. Åh, jeg synes den bog er så sød. Men du har naturligvis også lidt ret; den er ikke mere end det :) Til gengæld elsker jeg den, for det den er; fjerlet underholdning :)

    SvarSlet
    Svar
    1. og det bebrejder jeg dig ikke det mindste :)

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen