Lydbøger og deres oplæsere

Hvad er en lydbog - jamen det er jo bare den selv samme bog - oplæst. Eller, er den nu også det?

Nogle bøger egner sig ikke som lydbøger. De bliver tunge, ugidelige eller for udpenslende. Passager man normalt ville skimme, er man tvunget til at høre hvert et ord af (som f.eks. samtlige sange og digte i Ringenes Herre Unabridged* eller grusomme blodige detaljer i krimier). Andre fungerer uden problemer.
Centralt for alle er oplæseren. En lydbog står og falder gerne med sin oplæser. Det er en oplevelse, der er ekstra subjektiv for den enkelte læser, for nu er læsningen pludselig ikke en solo-affære. Nu er der en udefrakommende stemme at forholde sig til.

Nogle oplæsere er eminente. De formår at lægge følelse i stemmen, få en bogens personer til at råbe uden de selv hæver stemmen - de formår at skabe en stemning; de lever sig ind i historien. Nogle oplæsere giver hver enkelt person i bogen hver sin stemme, andre bruger sin egen.

En dårlig oplæser kan ødelægge alt. En monoton ligegyldighed, en der blot læser op og ikke viser den mindste indlevelse. En, der konstant udtaler ordene anderledes end man selv vil, hvilket hiver læselytteren ud af flowet. En oplæser med en accent, der dominerer (det lyder måske fjollet, men nogle oplæseres accent eller dialekt om du vil, kan flytte fokus fra historien og over på selve oplæsningen.

Det har hidtil været min erfaring (og den er kun på lidt over et år langt alligevel) at der er flest kvindelige oplæsere på det danske marked. I de engelske bøger, jeg hører, er det derimod oftest mandlige oplæsere. Jeg syntes ikke der er nogen mærkbar forskel på dem. Jeg var i starten bekymret for om en mandlig oplæser kunne tale for en kvindelig karakter, men hvis ellers oplæseren er dygtig til sit arbejde, så lægger man jo netop ikke rigtig mærke til selve stemmen. Man hører bare historien.

Nogle af de bedste danske lydbøger jeg har hørt:

  • Jesper Steins Uro, oplæst af Peter Carstens
  • Sandheden om Amelia af Kimberly McCreight, oplæst af Githa Lehrman
  • Camillia Läckbergs krimi-romaner om Fjällbacka, nogle oplæst af Githa Lehrman, nogle af Torben Sekov
  • Et helt nyt liv af Lisa Genova, oplæst af Anne Lynggård
  • En plus en af Jojo Moyes, oplæst af Maria Stokholm
  • Du ser træt ud, skal jeg holde dine bryster? af Maise Njor, oplæst af Vicki Berlin
  • Sara Blædels krimi-romaner om Louise Rick, et flertal oplæst af Karen Abrahamsen
  • Øen af Victoria Hislop, oplæst af Christine La Cour

Har man mod på engelske lydbøger kan jeg kun på det varmeste anbefale dem. Jeg er selv en stor fan af de engelske dialekter og accenter, og det er bare en tand ekstra lækkert at høre en bog oplæst af en irer eller skotte eksempelvis.

Herudover kan jeg også på det varmeste anbefale George RR Martin's A Song of Ice and Fire bøger, der alle bliver oplæst af Roy Dotrice. Manden har fået en plads i Guiness rekord bøgerne for at have flest forskellige unikke stemmer i en lydbog. Hver en person har sin stemme på tværs af bøgerne og hold fast hvor har han bare gjort de bøger til noget helt særligt for mig. Jeg læste den oprindeligt tilbage i gymnasietiden, og når jeg hører dem igen nu, er det bare noget helt helt andet. Der er så meget mere pondus, og han skaber en helt fantastisk atmosfære, og jeg indlever mig i bøgerne på en helt anden måde -  givetvis er det på hans måde, men manden er tydeligvis et geni, så det tager jeg gerne til mig.


Hvordan fungerer lydbøger egentlig, tænker du måske? Tjo, det er meget nemt - du kan enten proppe en fysisk cd eller mp3 (anskaffet enten i boghandel eller på biblioteket) i en hvilken som helst cd/mp3-afspiller og så ellers lytte derudad. Nu kan jeg naturligvis ikke tale for alle afspillere, men radioen i min bil er så dygtig, at den selv husker, hvor jeg er kommet til, så når jeg tænder bilen, starter den automatisk, der hvor den var kommet til da jeg sidst slukkede motoren. Langt de fleste lydbøger er i øvrigt inddelt i små bidder af 2-4 minutters varighed så det er forholdsvist let at "spole" frem og tilbage efter behov.

En anden mulighed er naturligvis den digitale variant. Der er er blandt andet kommercielle Audible.com fra Amazon, og Mofibo.dk hinter om, at de også engang vil have dem. Jeg anbefaler (naturligvis) eReolen.dk (tidligere Netlydbog.dk). Det er gratis og antallet af lydbøger du kan låne varierer efter hvor mange dit bibliotek har penge til (de sætter hver især deres egen smertegrænse; i Viborg er det 5 om måneden). Efter lanceringen af den nye hjemmeside kan du på eReolen.dk streame online. Via appen til Ipad/Iphones og Androids med 4.4 eller nyere, kan du hente bøgerne ned til offline høring.


*Sidder du og undrer dig over hvad det der unabridged går ud på? Jo ser du, unabridged betyder at det er hele bogen, der er indlæst, akkurat som hvis du selv sad med et eksemplar og læste. Er den derimod abridged, så har en forlagsredaktør og (kun hvis man er virkelig heldig) forfatteren hakket en masse af den oprindelige bog, så den er kogt ned til den centrale historie og de vigtigste detaljer. Jeg har kun hørt en enkelt bog abridged, og det var PS I love you. Den varede kun ca 3-4 timer og selvom den stadig var rigtig sød, så følte jeg der manglede meget. En normal unabridged lydbog varer alt fra 7-20 timer. Mursten som Game of Thrones bøgerne varer fra 30-50 timer - pr stk. Så forbered dig på at campere i din bil bare for at høre det hele ;)

Kommentarer

  1. Så sandt :) Det kan være små ting ved en oplæser, noget som man ikke ville lægge mærke til i dagligdagen, men som pludselig "råber" en ind i ørene, der kan have stor betydning for lytte oplevelsen. Og jeg har da efterhånden været udsat for lidt af hvert, men prisen for dårligste oplæser går nok til den kvindelig oplæser på den engelske lydbog "City of Jasmine", hun sagde B hver gang der var et ord med PH, V eller F. Jeg var ved at gå ud af mit gode skind af bare frustration over at man kan sende sådan en lydbog ud.

    Den bedste jeg har lyttet til er nok Andy Weirs "The Martian", den kan jeg stærkt anbefale, den er fantastisk:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis :) Åh det lyder frygteligt med den oplæser!

      Den glæder jeg mig også meget til at få fingrene i, havde dog ikke overvejet den som lydbog det kunne være det skulle prøves :D

      Slet
  2. Sikke et fint indlæg :) Lige mange af de ting, jeg selv har gået og tænkt over.

    Indtil for nylig var jeg slet ikke på lydbøger, da jeg enten ikke kunne koncentrere mig eller synes det gik for langsomt - men det handler bare om at vælge det rigtige tidspunkt; hvilket for mig er når som helst jeg ikke skal bruge hjernen (f.eks. hvis man er ude at handle, sidder i bussen eller ordner vasketøj) :)

    Selv har jeg endnu ikke formået at finde en kvindelig oplæser, som jeg ikke har haft lyst til at give et par dask! (og jeg er ellers meget fredelig :)) Men jeg synes bare tit kvindelige oplæsere bliver så affekterede eller har for lyse stemmer til at jeg kan slappe ordentlig af.
    Til gengæld har jeg elsket at "læse" Stephen Kings Dark Tower serie med den skønneste oplæser... Og så ikke mindst min yndlingsserie, som var årsagen til jeg overhovedet gav lydbøger en chance: "Dresden Files", der er læst af den vidunderlige James Marsters (der spillede Spike i Buffy, hvis man er til den slags)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, jeg har heldigvis været forholdsvis heldig med de fleste oplæsere :)
      Jeg har godt set engang at Marsters også har indlæst et par bøger - faktisk den primære grund til at jeg gerne vil høre de bøger :D

      Slet
  3. Det er helt utroligt, hvor meget oplæseren har at sige for hele lytteoplevelsen. For mig er det fuldstændig umuligt at høre en lydbog færdig, hvis jeg ikke kan lide oplæseren, og det ødelægger virkelig hele oplevelsen for mig. Hvis oplæseren til gengæld er rigtig god, så bidrager det dog også rigtig godt til historien :)

    SvarSlet
  4. Jeg elsker lydbøger. En god lydbog kan forvandle de mest sure pligter til den hyggeligste fornøjelse. Men hvor er de vigtigt at tjekke oplæseren ud først. Selv hader jeg, når de overspiller stemmerne til hver enkelt karakter. Især når de bliver skingre.
    Mine yndlings lydbøger er nok Harry Potter oplæst af Steven Fry.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt sikkert også et sæt lydbøger jeg skal have hørt - elsker Stephen Fry!

      Slet
  5. Oplæsere kan virkelig gøre en forskel for lydbøger - både positivt og negativt. En af mine favoritter er Torben Sekov, som har indlæst rigtig mange fantasybøger, ligesom Kenneth Bøgh Andersen også gør det rigtig godt.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
  6. Oplæseren er så vigtig - det kan ændre hele ens syn på en ellers glimrende roman. Hvis oplæseren er dårlig, påvirker det hele oplevelsen.

    Game of Thrones-bøgerne lyder som meget underholdende - men sikke mange timer, man skal bruge - jeg er ved at læse bøgerne, det tager tid nok i sig selv ;-)

    SvarSlet
  7. Hej Iben

    Jeg er lydbogsindlæser og desuden kaptajn på den lille vandfaste podcast ‘hørt - spørg om lydbøger’.

    Da jeg søgte på nettet om præcis info om begrebet ‘unabridged’ snublede jeg over din blog og ikke mindst dette indlæg om lydbøger og indlæsere.

    I den episode af ‘hørt’ som uploades til PODIMO om...tre minutter, bliver der citeret fra din blog og jeg fortæller om den og om dig, baseret udelukkende på hvad du selv har kundgjort.

    Jeg vil gerne skrive sammen med dig og få flere refleksioner over emnet at indlæse.

    En mail kommer nok til dig. Søg mig evt på Messenger?

    Jeg kender jo ikke dit efternavn.

    Tak for gode tanker om emnet.

    SvarSlet
  8. PS. Hehe...apropos navn og efternavn: jeg hedder BENT OTTO HANSEN

    SvarSlet
  9. Ja, oplæseren betyder alt for, om man hører bogen til ende, eller ej. Men må indrømme, at Maria Stokholm.. Jeg forstår ikke, at hun har fået lov til at indlæse så mange bøger. Hørte 1 time på "livets bog", og måtte tilsidst give op og gå over til e-bogen istedet. Det var som at lytte til en robot og udtale af ord på en overdreven måde, der slet ikke var til at holde ud. Men måske det var en af hendes første, og siden hen har lært det bedre.. Måske hun skal have en chance til..

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen