Bøger - Hvor får jeg dem fra?

Free for commercial use / pixabay.com
Når man tænker på hvordan bøger engang var forbeholdt de få, vælter vi i dag rundt i muligheder for at skaffe os den næste gode læseoplevelse.

Mine forældre var så herlige at give mig en god boglig start på livet og tog mig med på biblioteket flere gange om måneden, hvor vi slæbte store stakke med billedbøger og bøger til oplæsning og godnathistorier med hjem. Jeg er opvokset i en læsende familie, der sætter stor pris på bøger, og den kærlighed har jeg holdt fast i - deraf også min profession og min hobby!


Men hvor får jeg mine bøger fra i dag? Her er 16 bud:
(Jeg vil lige indskyde med det samme; indlægget her er ikke på nogen måde sponsoreret)

1. Online bogbutikker
Min absolutte primære bogpusher er SAXO. De har gode priser (specielt hvis man er plusmedlem) og god hurtig levering. Aldrig før har det været nemmere at bruge en hulens masse penge.
Herudover handler jeg ved BookDepository, de har gerne et par udsalg eller to jeg ikke kan stå for.
Før i tiden købte jeg rigtigt mange engelske brugte bøger online via play.com, men de ændrede pludseligt total stil, og det var slut med gratis fragt. Jeg kan stadig godt finde på at købe brugte bøger via AwesomeBooks og Wordery, men syntes næsten ikke, det kan svare sig længere.
Jeg har en enkelt gang eller to købt hos Plusbog.dk, men syntes generelt de er for dyre i fragt og medlemskab.
Hvis jeg skal købe ebøger, så er det i Kindle format (Kindle app på iPad) via amazon.com.

2. Biblioteket
Den her er en no-brainer. Med mit arbejde på biblioteket falder jeg dagligt over nye spændende bøger og en del af dem sniger sig også med mig hjem. Jeg forsøger at stå imod, men det er umuligt!
Jeg har også tidligere været storforbruger af de fysiske lydbøger på CD og MP3 fra bibliotekerne til mit pendlerliv, før jeg fik apps til mobilen og ipaden.

3. Det digitale bibliotek
Ereolen har en masse gode lydbøger og ebøger! Jeg bruger den ikke så tit længere, men har været stor-forbruger før jeg fik:

4. Mofibo
Jeg var så heldig at få et abonnement for life til mit allerførste bogbloggertræf, og det er seriøst muligvis den bedste gave, jeg nogensinde har fået! Jeg hører SÅ mange lydbøger derinde, og de har et helt genialt stort udvalg af både e- og lydbøger, både nyt og gammelt - også på engelsk.

5. Biblioteksudsalg
Nogle gange har vi overskud på biblioteket, når bøger ikke længere låner ud (når en bestseller går af mode, kan vi jo ikke blive ved med at have 30-40 eksemplarer på hylderne), og så sælger vi dem. Og nogle af dem køber jeg selv :D Jeg har blandt andet rigtig mange bøger fra fantasy/ungdomsafdelingen fra mit gamle barndomsbibliotek. Jeg køber ikke så ofte længere, men nogle gange falder man jo over noget, man slet ikke kan undvære eller måske slet ikke kan skaffe som ny.

6. Bogbutikker
Helt ærligt - det hænder, men det er lidt en sjældenhed, jeg køber noget i danske fysiske bogbutikker. Med mindre de har fødselsdags/forårs udsalg, så er de danske priser bare alt for høje. Jeg køber i stedet i:

7. Bilka (eller andre supermarkeder)
De har simpelthen bare nogle gode tilbud en gang i mellem.

8. Waterstones
I England har jeg købt uendeligt mange bøger. Jeg havde en årrække en engelsk kæreste, og hver gang jeg besøgte ham, slæbte jeg en kuffert fuld af bøger med hjem igen. Det var fantastisk! Deres priser er sidenhen steget en del, og det kan i mange tilfælde slet ikke svare sig længere, men de har stadig nogle uimodståelige tilbud, og der er også tit en god chance for at finde et signeret eksemplar.

9. Genbrugsbutikker
Jeg er jyde. Det, der med at jyder er nærige, holder stik. Jeg ELSKER billige bøger - og jeg elsker min lokale genbrugsbutik, der har indrettet sig i en nedlagt bank. De har indrettet bankboksen i kælderen som bibliotek, og her er jeg jævnligt nede og græsse i hylderne for at se om de har fået noget nyt. Jeg har fundet alt fra en splinterny Lucinda Riley til en 75 år gammel Shakespeare antologi.

10. Gaver
Det sker en gang imellem, jeg er så heldig at få en bog i gave, enten til jul eller fødselsdag, og det er sådan en fornøjelse - specielt når det er lykkedes dem at vælge en bog, jeg aldrig har hørt om (eller har valgt en af de mange på min ønskeseddel).

11. Forlag
Jeg er dybt taknemmelig til de mange søde forlagsmennesker, der er så gavmilde med deres fine bøger <3

12. ARCs / NetGalley
Jeg har ikke brugt det længe, fordi jeg har så frygteligt meget andet at læse, men jeg har til tider fået en ebog fra NetGalley.

13. Lektørbøger
Jeg har et bijob som lektør for DBC, hvilket vil sige jeg læser og skriver udtalelser om nye bøger, de sender mig, som bibliotekerne så kan bruge til at bedømme, om de vil købe bogen hjem og i hvor stort et antal. Det er til tider hårdt og kræver virkelig omtanke, men en del af lønnen er bogen, som jeg kan beholde. (Disse bøger anmelder jeg aldrig efterfølgende på bloggen, simpelthen for ikke at skrive dobbelt, men jeg nævner dem gerne på twitter/instagram/goodreads).

14. Bogmesser
BogForum, Horsens Krimimesse, Esbjerg FantasyFestival. Der findes flere, men disse 3 har jeg hidtil besøgt og købt bøger med hjem fra. Jeg syntes tit messetilbudene er for dyre, men der er nu alligevel altid mindst en bog eller fem, der kommer med mig hjem.

15. Venner og familie
Mine forældre har jeg ofte lånt en bog fra, de har nemlig også en ganske god samling; specielt krimier læser de meget af.

16. Bogbloggertræf
En gang årligt i Aalborg har vi nu i et par år mødtes i stor og voksende flok, og de herlige arrangører, Skrivepulten, Boghunden, Boghjørnet og Andrup's Bookshelf, har hver gang også haft fantastiske sponsorgaver til os fra forskellige forlag og butikker. Det har hidtil været vildt overvældende.


Mine sidste indkøb og hjemskaffelser kan du se mere af her og her :)
Free for commercial use / pixabay.com

Kommentarer

Lån løs på eReolen