Under overfladen af Jennifer Echols

Tidligere har Echols taget mig med storm med romanen Over stregen om en ung kvinde, der netop går over stregen en gang for meget og nu må forsøge at rette op inden det hele bliver meget værre. Hertil tilsat en lækker kærlighedshistorie, og jeg var solgt. Jeg havde derfor naturligvis tårnhøje forventninger til nyligt udkomne Under overfladen - og den er ikke ringe. Men den kan desværre ikke leve op til sin forgængers præstation.

I Under overfladen følger vi 17-årige Zoey. Hendes far har gjort sin unge elskerinde gravid, og hendes mor har forsøgt at begå selvmord. Kort tid derefter kommer Zoey ud for en bilulykke, og hun efterlades med et hul i hukommelsen og en masse brikker, der ikke passer sammen. Faren er rent ud sagt et røvhul og truer med at få hende tvangsindlagt sammen med moren, og hun må derfor holde sit hukommelsestab hemmeligt og i smug forsøge at regne ud, hvad der skete den aften - hvilket ikke er nemt, når hendes kæreste ikke kan finde tid til hende, og Doug fra svømmeholdet pludselig opfører sig som om, det er ham, der er hendes kæreste.

Overordnet er bogen her fin, og jeg kan lide Echols stil, men noget, der trækker  ned og formudrer vandene, er blandt andet Zoeys konstante humørskift og hendes insisteren på, at Brandon er hendes kæreste. De har vitterlig kun været sammen én gang, og derefter giver Echols os kun allernådigst en lille sætning om et par sms'er. Det giver simpelthen ikke mening, at Zoey, der ellers virker så fornuftig, og udmærket ved hvad type Brandon er, hager sig fast som et lille barn til en slikkepind i en illusion om, at han skulle være hendes.
Herudover har vi Doug, som tydeligt er skrevet som bad-boy-og-så-alligevel-ikke-typen (og jeg kan lide det), men jeg er ret forvirret over, hvor ham og Zoey egentlig står, da det hele slutter. Hvad jeg læste undervejs, hænger ikke rigtig sammen med det, det slutter med. Er han en røv eller er han dagens helt i skysovs? Jeg ved det ikke. Zoeys humørsvingninger og skjulte antydninger giver mig piskesmæld.

Men toppoint til Echols for at give mig en letlæst YA bog. Den var tiltrængt, omend lidt rodet.


UNDER OVERFLADEN
af Jennifer Echols
ISBN13: 9788758819884
356 sider / Udkommer den 21. juni 2016
Original titel: Forget you [2010]

Denne bog er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. En skam den ikke er lige så god som "Over stregen", men jeg tager nu et kig på den alligevel :)

    PS. Jeg kan godt lide dine ændringer på bloggen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er lidt øv - men den er nu stadig en fin bog :)
      Tak for det ^^

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen