Bag kulisserne på: fantastiske skabninger og hvor de findes

Da HarperCollins Nordic skrev og spurgte om jeg ville kigge nærmere på en af deres 3 smukke Fantastic Beasts and Where to Find Them bøger, var jeg slet ikke i tvivl om hvilken, jeg allerhelst ville i nærkontakt med. Jeg ville bag kulisserne.
De der kender mig, ved muligvis at jeg har brugt utallige timer op gennem nullerne på at se og gense og gense og GENSE alt ekstra materiale til Ringenes Herre trilogien (og jeg mener virkelig ALT). Jeg ved umådeligt meget om, hvordan de film er sat sammen, og hvor dedikerede menneskerne bag var. Hvor fantastisk Weta Workshop er. Herregud, et af mine største ønsker er at besøge deres showroom i New Zealand!

Så det kommer altså ikke som nogen overraskelse, at jeg virkelig elsker den her bog. Jeg har set filmen, og jeg forelskede mig hovedkuls i den. Fra de spillede Hedwig's Theme, og det så gik over i noget magisk nyt, fra Eddie Redmayne til Kowalski (som jeg bliver ved med at omdøbe til Mike Wazowski), fra alle dyrene (NIFFLER!) og magien og historien og New York og kærligheden og - jamen bare alt sammen. Jeg er solgt. Jeg har brokket mig over et franchise, der aldrig stopper, men jeg er solgt, jeg vil ha' mere, og jeg er glad som en gris i mudder.

Bogen her starter med et forord af Eddie Redmayne, og herefter hører vi fra diverse producers, instruktøren og set- og costumedesigners, hvordan de har fået det hele sat sammen. Som med LOTR er jeg fuldstændig paf over hvor mange små detaljer, der møjsommeligt laves - men knap nok er med i filmen. De er bare en del af baggrunden. Men selvom vi ikke ser dem, så er de en del af en større helhed og helt uundværlige.
Bogen er smækfuld af flotte billeder, screenshots fra filmen, nærdetaljer af alt fra ID kort, avis forsider og kostumer. Udover setdesignet og kostumerne, giver bogen også en rigtig god introduktion til alle de vigtige personer i filmen, og forklarer nærmere hvem de er og hvorfor - samt skuespillerne bag. Det er hyggelige og uformelle interviews og brudstykker af indskudte samtaler. Sidst men ikke mindst udforsker bogen filmens temaer, og for en, der bare sidder og venter på, hun kan få filmen hjem og se den igen og igen og se alt ekstra materialet, så er bogen her guf (og så kan jeg jo også i mellemtiden overveje at give mig selv endnu en biografbillet i julegave ;)

Og helt ærligt? det der næsten kommer allermest bag på mig med den her film, er at den er filmet i et gigantisk studie nær London - og størstedelen af skuespillerne er ikke engang amerikanere! MAGI!!


BAG KULISSERNE PÅ: 
FANTASTISKE SKABNINGER OG HVOR DE FINDES
af Ian Nathan
ISBN13: 9788771910711
144 sider / Udgivet den 18. november 2016
Original titel: Inside the Magic: The Making of Fantastic Beasts and Where to Find Them [2016]

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

Send en kommentar

Lån løs på eReolen