Mørkemanden af Lotte og Søren Hammer

Konrad Simonsen er tilbage!
En fynsk pyroman med adskillige brande og et dødsfald på samvittigheden er blevet dømt for en brand, han med al sandsynlighed ikke har begået. Justitsministeriets departementschef hyrer i al diskretion Konrad Simonsen til at efterforske sagen. Konrad Simonsen, der nu arbejder for et privat konsulentfirma, indvilger, men hurtigt må han erkende, at sagen er mere betændt end som så: Ikke blot er sagen hemmeligstemplet og overført til PET, ingen har tilsyneladende nogen interesse i, at sagen bliver genåbnet.
Sideløbende har Drabsafdelingen, nu ledet af Arne Pedersen, fået en spektakulær sag: To mænd er blevet overfaldet og har fået bortopereret deres ene hånd, men ingen af ofrene ønsker at bistå politiet med opklaringen, heller ikke da en bilbrand får fatale følger …

Denne her anmeldelse har jeg gået og tygget på i noget tid nu. På den ene side var jeg glad for at læse mere, af nostalgiske årsager -- på den anden side må jeg indrømme, jeg syntes, de skal til at overveje at stoppe legen og lægge drabsafdelingen på hylden.

Persongalleriet halter voldsomt, og Konrad Simonsen er efterhånden ved at være en tand for almægtig. Samtlige gengangere fra serien virker efterhånden bare som skygger af sig selv, hvor der lige er skruet op for en enkelt personlighedstræk. Arne Pedersen virker inkompetent, Anna Mia er nu mor med stort M, og særligt skildringen af Anika Buch var for meget - oplæseren hjælper sikkert ikke, men det er jo ikke ham, der har skrevet hende som en behagesyg lille pige.

Bogen bruger meget lang tid på, at der ikke rigtig sker noget andet end folk snakker, og der bliver lagt en masse røgslør for, hvad sagen egentlig drejer sig om. Og så er der i øvrigt to sager, og den ene bliver brat parkeret, så de alle kan forfølge den anden, der ganske vist er yderst ækel, men samtidig også er et forbandet rod, der blæses op til ballonen brister. Bogen går fra nul til 100 på ganske kort tid, og hvor man måske havde forventet en cliffhanger eller et plot, der lagde op til en 8. bog, får vi i stedet en afslutning, jeg absolut ikke havde bedt om, og som jeg ikke bryder mig om.

Jeg sad tilbage med en helt masse udråbstegn, forvirrede følelser, ondt i brystet og smule vrede. Og nu, et par uger senere, er jeg gået hen og blevet godt gnaven. Gammelmandssur - akkurat som Konrad Simonsen, og jeg har nedjusteret mine stjerner fra 4 til 3. Der er stadig en flig af den skrivestil og den historiefortælling, jeg har været så begejstret for, men jeg må erklære mig helt enig med en bruger på goodreads, der har skrevet følgende: [...] sidste 1/4 del er meget skuffende: stort set uden sammenhæng med resten af romanen, forceret, utroværdig og temmelig konstrueret afslutning.


MØRKEMANDEN
Konrad Simonsen #7
af Lotte og Søren Hammer
ISBN13: 9788702219081
Lydbog, 10t 27m / Udgivet den 28. oktober 2016

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

Lån løs på eReolen