Den dag jeg glemmer af Adam Silvera

"Lider du af uønskede minder? Ring til Leteo Instituttet og hør mere om vores banebrydende erindringsbefriende indgreb!"
Det er svært for den 16-årige Aaron at finde glæden ved livet efter farens selvmord. Med støtte fra sin mor og sin kæreste Genevieve er han dog langsomt ved at komme ovenpå igen.
Men da Genevieve rejser væk i et par uger, møder Aaron Thomas. Thomas gør ham glad, og efterhånden går det op for Aaron, at han er mere end bare en ven. Problemet er, at det blandt Aarons gamle venner slet ikke er i orden at have følelser for en anden fyr. I et desperat forsøg på at lukke ned for farens selvmord, vennernes svigt og sine egne følelser for Thomas, overvejer Aaron at lade sig indlægge på Leteo Instituttet. Også selvom det vil betyde, at han helt må glemme, hvem han i virkeligheden er.

Dette er en bog, der kan knuse dit hjerte og som kan blive hos dig længe efter sidste side er læst.

Jeg er helt vild med denne bog. Den er skrevet så smukt og fint, Aaron føles så ægte i hans smerte og forvirring, og den måde, historien er bygget op på med glimt af fortiden, virker bare rigtig godt. På den ene side er dette en bog om at vokse op, blive forelsket og udforske sin egen identitet og ikke bare opdage hvem man er, men også beslutte det - men det er også en bog om at fornægtelse, sorg og smerte.

Noget, der slog mig undervejs, er, hvordan jeg helt automatisk castede alle i bøgerne til at være hvide mellemklasses drenge [=danskere] - men undervejs i min læsning kunne jeg jo hurtigt regne ud, at det var helt skudt ved siden af. Vi befinder os i en trappeopgang i Bronx i New York, og indbyggerne her er langt mere varierede i alt fra kultur, race, økonomi og natur. Og så alligevel ikke. Der er behovet for at høre til, at være en del af flokken - og skrækken for at skille sig ud.

Vi befinder os som umiddelbart i en verden, der ligeså godt kunne være i morgen - eneste element, der skiller sig ud, er Leteo instituttet - her har man fundet nøglen i hjernen til at glemme udvalgte minder. Dette er i sig selv et vigtigt emne - hvis man har været ude for noget dybt traumatisk, har været vidne til noget grimt eller fået knust sit hjerte - bør man så kunne glemme det? Eller er det ikke netop en del af vores liv, at shit happens, og det må man lære at leve med? Mister vi ikke noget af vores identitet, hvis vi sådan uden videre kan skære ting ud af vores erindringer?

Den dag jeg glemmer gik lige i hjertet på mig og indeholder en rigtig vigtig pointe i en historie, der ikke er bange for at gå sine egne veje og vise, hvordan et liv også kan folde sig ud. Jeg er generelt helt vild med den måde YA genren har udviklet sig på i de senere år - ingen kan længere slippe fra med en hånlig udtalelse om at ungdomsbøger bare er noget letlæst pjat - for det er en lodret løgn. Jeg har også lige læst bogen Hvis jeg var din pige af Meredith Russo (anmeldelse følger) og den er også en af de nye store stjerner på YA himlen over smukke og enormt vigtige bøger. Ungdomsbøgerne tager nu de helt vigtige emner op til debat fra alt lige til seksualitet, identitet, helbred og familie - det har de altid gjort, ja, men nu er twistet jo så, at det ikke længere kun er den hvide hetero pige/dreng, der er i fokus. Homoseksualitet, transeksualitet, aseksualitet, kønsidentitet, selvskade, psykisk såvel som fysisk sygdom, overgreb, m.m. Alle har en historie, og alle fortjener at kunne læse en bog og relatere til den. Andre nævneværdige bøger i denne sammenhæng kunne fx være XY af Nicole Boyle Rødtnes, Hjertet er 1 organ af Sarah Engell, Jeg henter solen ned af Jandy Nelson, Vi andre bor her bare af Patrick Ness, og mange mange flere. Great minds think alike og jeg kan se søde Nikoline fra Windblown Pages har skrevet et rigtig fint indlæg om vigtigheden af YA-litteratur, hvor hun bl.a. også pointerer Fordi noget ikke er et problem for dig, er det ikke mindre problematisk for andre. Og jeg tror fuldt og fast på, at alle vi andre også har rigtig godt af at læse om andres situationer og problemer. Jeg tror, det gør læsere til langt mere empatiske og forstående mennesker, fordi vi netop får indblik i så mange andre liv.

Men tilbage til bogen her. Læs den. Gør dig selv den tjeneste. Og giv den så til nogle andre og få dem til at læse den. Den er virkelig god, og den er vigtig.


DEN DAG JEG GLEMMER
af Adam Silvera
ISBN13: 9788702199130
319 sider / Udgivet den 4. november 2016
Original titel: More happy than not [2015]

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

Lån løs på eReolen