The Princess Diarist af Carrie Fisher

[ Bogen er hørt som lydbog hos Mofibo,
det fysiske eksemplar er lånt på biblioteket. ]

When Carrie Fisher recently discovered the journals she kept during the filming of the first Star Wars movie, she was astonished to see what they had preserved—plaintive love poems, unbridled musings with youthful naiveté, and a vulnerability that she barely recognized. Today, her fame as an author, actress, and pop-culture icon is indisputable, but in 1977, Carrie Fisher was just a (sort-of) regular teenager.

Jeg vidste ikke rigtig hvad jeg kunne forvente da jeg gik i gang med Carrie Fishers biografi - selveste prinsesse Leia! - som lydbog, oplæst af hende selv. Dette er ikke den eneste biografi hun selv har skrevet, men denne fokuserer udelukkende på hendes Star Wars liv.

Bogen blev til fordi Carrie faldt over gamle dagbøger fra dengang, og disse er også med i uddrag, oplæst af Carries datter, Billie Lourd. Jeg må dog ærligt indrømme jeg sprang størstedelen af disse over, da det var dronende kedeligt at lytte til en ganske ung kvindes poesi, tanker og usikkerheder.

Men delen, Carrie står for at læse op, er engagerende nok. Det lyder mere som en ensidet samtale, hvor man bare lytter betaget, mens Carrie uden tilbagehold fortæller om hendes følelser og tanker på filmsettet, og om stofmisbrug og forbudte romance. Jeg må naivt tilstå at jeg slet ikke var klar over at Carrie og Harrison Ford havde haft en affære undervejs, men så blev jeg da det klogere. Hvis man forventer en helt masse guf om selve det at filme Star Wars bliver man nok skuffet, for det ryger hurtigt i baggrunden for andre ting - som fx de følelser hun forsøger at fortrænge hun har for sin medskuespiller.

Alt i alt ikke en bog, der på nogen måde wow'ede mig, men men Carrie selv som oplæser, blev den tilpas personlig og fængende til at den var værd at høre færdig.



THE PRINCESS DIARIST
af Carrie Fisher
ISBN13: 9781473541825
Lydbog, 5t 11m / Udgivet i 2016


Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

Lån løs på eReolen