Uncommon Type af Tom Hanks

[ Bogen er hørt som lydbog hos Mofibo. ]


Uncommon Type er en novellesamling skrevet af - og i dette tilfælde også oplæst af - Tom Hanks - og den er ganske glimrende.

I bogen møder vi blandt andet en godmodigt østeuropæisk immigrant, der ankommer til New York efter hans familie og hans liv er blevet splittet fra hinanden i en borgerkrig. Vi møder en mand som er eminent til bowling og spiller det ene perfekte spil efter det andet, til han bliver kendt for det - og derefter må indse at glæden er gået af spillet. Vi møder en excentrisk milliardær og hans trofaste assistent, der begiver sig på roadtrip ind hjertet af USA på udkig efter hans næste big-thing og i stedet finder et slidt motel og det ægte liv. Det er bare brudstykker af de 17 noveller, bogen består af, og jeg må sige, jeg var ganske imponeret med Hanks' skrivestil og finden-på.

De forskellige historier varierer også i deres opbygning og grafiske layout. Nogle er skrevet og sat op som avisartikler, nogle læses som et filmmanuskript, nogle er helt ganske almindelige, etc. Enkelte personer og historier går igen igennem bogen, men ellers er eneste fælles element for samtlige historier tilstedeværelsen af en skrivemaskine. I nogle historier har den en central placering og en rolle, i andre er den ikke meget mere end en pyntegenstand i baggrunden.

Bogen var ikke nogen WOW-oplevelse; det er noveller sjældent for mig, men det var godt alligevel.  Størstedelen af novellerne har en lidt gammeldags stemning; moderne teknologi har ikke så central en rolle (hurra for skrivemaskiner - Tom Hanks samler på dem), og det var sådan lidt stille og roligt alt sammen ~ det fandt jeg dejligt afslappende.

Hanks formår at sætte historierne hurtigt i gang og danne meget forskellige men stadigt interessante fortællinger. Der var et par enkelte, der ikke sagde mig det helt store, og så var der et par stykker, jeg egentlig gerne ville have hørt mere om. Der er også et par, jeg allerede har glemt, men overordnet sidder jeg tilbage med følelsen af velvære og tilfredshed over at have læst bogen.


Uncommon Type
af Tom Hanks
ISBN13: 9781473544994
Lydbog, 10t 2m / Udgivet den 17. oktober 2017


Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2018

Kommentarer

Lån løs på eReolen