En bid af lykken af Roisin Meaney

Hannah skal til at åbne sin egen cupcake-butik, da hendes kæreste Patrick meddeler, at han har fundet en anden. Pludselig virker tanken om at være selvstændig helt uoverskuelig, men hendes bedste ven Adam aftaler en deadline med hende; syv måneder til at gøre butikken til en succes. Hannah fordyber sig i kagebagningen, og snart har hun alt for travlt til at tænke over Patrick og hans nu gravide kæreste - og til at bemærke den flotte kunde, der tilsyneladende har udviklet en smag for hendes kager. Da de syv måneders deadline nærmer sig, må Hannah tage en beslutning om sin fremtid...

Jeg har lidt både og følelser hvad angår En bid af lykken. Den er hyggelig og historien var fin, men den var også lidt distanceret. Jeg følte aldrig rigtig, jeg kom ind under huden på Hannah, der er hurtig til at drukne sine kærestesorger i sin butik - som i *bum*-videre. Det er ikke en bog, der sådan kigger nærmere på hvad folk føler og hvorfor, og jeg syntes den glider lidt let hen over det hele og "bare" viser det større billede.

Jeg forventede som udgangspunkt, at bogen kun omhandlede Hannahs historie, men det viste sig at vi også skulle have både hendes vens Adam jagt på kærlighed og hendes mor som bi-rolle i hendes chef/vens ulykke - og mange flere. Hvor det hele forholdt sig reelt og fint nok, så var det bare heller aldrig specielt engagerende. Efterhånden som historien udfolder sig får man flere og fleres synspunkter - inklusive Patricks elskerinde og Adams søster. Alle disse småhistorier var, igen, fine, men de betød bare at hovedhistorien blev tynd, og kærlighedshistorien blev aldrig specielt kærlig, fordi fokus hele blev flyttet og tiden gik uden læseren fik særligt meget at vide.

Alt i alt er det en ganske god læseoplevelse, hvis man bare lige trænger til noget rimelig roligt uden for meget fest og ballade. Jeg hørte den som lydbog på ipaden primært om morgenen, mens jeg gjorde mig klar på badeværelset og efterfølgende smurte madpakke og pakkede min taske. Det fungerede den fint til.

EN BID AF LYKKEN
af Roisin Meaney
ISBN13: 9788770899444
Lydbog via eReolen - 10 t., 37 m. / Published in 2007

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

Lån løs på eReolen