Hunde med ADHD og katte med Aspergers Syndrom

Jeg faldt for nylig over billedbøgerne Alle katte har Aspergers syndrom og Alle hunde har ADHD, begge af Kathy Hoopman. Det er et par bøger, der ved hjælp af søde billeder og simpel tekst drager en parallel mellem dyrenes adfærd og de to autismeformer og hjælper med at afmystificere dem og gøre dem mere tilgængelige og forståelige.

Spørger man netdoktor.dk står der at, "Aspergers syndrom er en relativ mild form for autisme-spektrum-forstyrrelse og kan betragtes som en mellemform mellem autisme og normalitet." og "ADHD (Attention Deficit/Hyperactivity Disorder) er en neuropsykiatrisk lidelse med forstyrrelse af opmærksomhed og aktivitet." Når man læser bøgerne her, er der ingen tvivl i ens sind om at katte virkelig har Aspergers syndrom og hunde så afgjort lider af ADHD -  og det står også tydeligt, at det er helt okay.


Begge bøger er rigtigt skønne, men den om katte er min favorit og fik også hele 5 stjerner, hvorimod hundende kun fik 3. Jeg ved egentlig ikke rigtigt hvorfor, for hundenes bog er også rigtig god og informativ, men den rørte mig bare ikke på samme niveau. De enkelte billeder var måske en tand mere rammende i Asperger bogen og killingerne lidt mere nuttede - for den holder sig til killinger og meget unge katte, hvor ADHD bogen bruger alle slags racer og aldre af hunde. De er også rigtigt søde, men de er ikke killinge-nuttede.

Jeg syntes begge bøger er voldsomt brugbare for alle. Har du lyst at lære lidt mere om de to autismeformer sådan bare fordi, så giver de dig en god forklaring. Har du eller kender du et barn - eller kender dit barn, én med autisme er bøgerne en genial måde at vise dig selv/barnet, hvad det hele går ud på, og at det ikke er nogen stopklods i livet at have autisme.

Jeg er blevet mere og mere fascineret at autisme i skønlitteratur, bøger som Mark Haddon's Den mystiske sag om hunden i natten og Graeme Simsion's Projekt Rosie er blandt mine favoritter. Jeg tror, det blandt andet skyldes min manglende viden på området og en lyst til at forbedre mig. Og så er det da skønt, når man kan lære noget nyt ved at kigge på nuttede dyrebilleder!

ALLE KATTE HAR ASPERGERS SYNDROM
af Kathy Hoopman
ISBN13: 9788790479220
65 sider / Udgivet i 2010

ALLE HUNDE HAR ADHD
af Kathy Hoopman
ISBN13: 9788798859949
65 sider / Udgivet i 2011

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

Lån løs på eReolen