En plus en af Jojo Moyes

Mød Jess Thomas, enlig mor til to, rapkæftet og med et helt usædvanligt gåpåmod. Men en skarp tunge og ben i næsen er ikke nok til at få mad på bordet og regningerne betalt, og selvom Jess knokler fra morgen til aften, slår det alligevel aldrig helt til.
En kaotisk familie: Jess' datter Tanzie er mere end almindeligt godt begavet, ja, hun er nærmest et geni til tal, men for at hun kan udvikle sit potentiale, må Jess skaffe penge til at sende hende på en bedre skole. Og hvad skal Jess stille op med stedsønnen Nicky, der konstant får bank af de lokale bøller?
En smuk fremmed: Ind på scenen træder businessmanden Ed Nicholls, og selvom Jess og Ed fra første blik ikke kan døje hinanden, vil Ed gerne hjælpe Tanzie.
En uventet kærlighedshistorie: EN PLUS EN er en uimodståelig romantisk fortælling om to mennesker, der er faret vild i livet, og som bliver ført sammen under højst usædvanlige omstændigheder.

Nogle boganmeldelser skriver nærmest sig selv. De har en masse at fortælle og  ordene stømmer ud.
Andre er enormt svære. Måske var bogen så ringe, at det er svært at finde ord. Eller måske så var den så god at man slet ikke ved hvor man skal starte.

En plus en er enormt god. Den er så sød og fin og velskrevet. Den er ikke så rosa-romantisk som Moyes' andre bestseller-titler, men den er mindst lige så kærlig. Den handler om familie og nærhed og om at overkomme de forhindringer som livet ubønhørligt læsser på én og ens nærmeste. Og jo der er da også et dejligt hjertevarmende kærlighedsforhold under opbygning, og det er en vigtig del af det store hele, men det bedste i den her bog er bare den varme, den udstråler. Den hev mig igennem hele følelsesregisteret, og den efterlod mig med en glæde og en varme indeni. Den er så ægte og så opløftende, og jeg knuselsker hele familien Thomas. Jeg har grædt over deres sorger og problemer, og jeg har vrisset af den usling, der skulle have været familens stærke mand. Jeg har heppet på den styrke, Jess finder frem til at overvinde alt, og jeg har holdt så evigt meget af kloge Tanzie og fantastiske Nicky. Og jeg vil adoptere deres hund.

Moyes er så dygtig til at skabe personer, man holder af og hepper på, og personer, som man forstår, når det hele knækker. Normalt hører jeg kun lydbøger i bilen, men her endte jeg med at høre den færdig en hel eftermiddag og aften, fordi jeg slet ikke kunne slippe den. Det er en virkelig rar bog og jeg kan kun anbefale den.


EN PLUS EN
af Jojo Moyes
ISBN13: 9788763836401
Lydbog på 12 t. 4 m. / Udgivet den 30. september 2014
Indlæst af Maria Stokholm

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Jeg skal altså også snart have taget mig sammen til at læse noget mere Jojo, har kun læst en indtil videre, men jeg bliver ved med at læse flere og flere positive anmeldelser af hendes bøger. Jeg har i forvejen en mere stående på hylden som bare venter på jeg lige bliver i humør til chick-lit. :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen