Hvem er jeg og hvorfor er jeg bogblogger?

Simone / boghjørnet.dk og Irene / boghunden.dk skrev i starten af maj til mig om jeg ville svare på et par spørgsmål, de havde udarbejdet til en eksamensopgave, der omhandlede hvilken forskel, der er på bogblogs skrevet af "privatpersoner" og bogblogs skrevet af uddannede bibliotekarer. Hvad de fandt ud af, må du spørge dem om, men spørgsmålene, de stillede, var interessante at svare på, og jeg tænkte i andre måske ville syntes godt om at læse, hvorfor jeg egentlig er bogblogger.


Allerførst lidt om mig generelt:
Jeg er 26 år gammel, bliver 27 i september, og jeg blev uddannet som cand.scient.bibl. i august 2013. Jeg har arbejdet som vikar i 1 år og 3 måneder på Viborg Bibliotekerne, og arbejder nu som vikar på Randers Bibliotek (og glæder mig vildt til den dag, der er nogen, der har en fast stilling, jeg må få!).
Jeg er født og opvokset i Nordjylland/det nordlige midt- og vestjylland, og jeg har fra 1999-2002 boet i Polen, hvor jeg gik i en engelsk skole, fordi min far er soldat.
Jeg har altid været lidt af en enspænder, men mere af akavethed end egentligt ønske derom. Jeg er introvert privat, men meget udadgående professionelt. Jeg har aldrig haft en dansk kæreste*, men har derimod haft en i Sverige, England og Island (dog ikke på samme tid!). Jeg har pt været single siden foråret 2011.
Jeg syntes selv, jeg er sjov, jeg er allergisk overfor kanel og selvbruner, og jeg elsker at rejse og opleve verden. Jeg er vildt ufotogen og foretrækker fjollede selfies.
*Jeg ved simpelthen ikke hvordan man gør.



Hvad er din motivation for at have en bogblog?
Oprindeligt tilbage i 2010, da jeg lavede bloggen, var motivationen bare at skrive lidt om de bøger, jeg læste. Jeg har altid læst rigtig meget, men begyndte lidt at føle, at jeg manglede et eller andet og måske ville have godt af at sætte lidt ord på mine tanker, inden jeg fløj videre til den næste bog. Jeg kendte ikke så meget til bogbloggermiljøet (og var slet ikke klar over at der fandtes et dansk et af slagsen), så det var ikke specielt socialt i starten. I dag har jeg lidt mere fokus på, om der nu egentlig også er nogen, der læser med og reagerer, men grundmotivationen er stadigvæk bare at skrive om de bøger, jeg læser, og hvad min personlige mening er om dem. Altså med andre ord er min motivation at formidle bøgerne digitalt og måske give andre lyst til at læse dem.
Jeg er stadig en meget lille fisk trods bloggens næsten 5 år, men jeg har trods alt også kun været aktiv i det danske miljø (som mine læsere i dag primært består af) i under et år. Det kan godt være lidt demotiverende, men jeg håber på vækst og flere følgere i fremtiden.

Hvad får du personligt ud af at have en bogblog?
I dag får jeg rigtigt meget socialt ud af bloggen efter jeg er kommet med i det danske bogbloggermiljø. Både på bloggen men også på facebook og twitter er der lige pludselig et helt andet liv og engagement end tidligere. Herudover er jeg et systematisk ordensmenneske, der elsker at sætte ting på rette plads, så jeg nyder at pusle med bloggen og dens indhold og lave forbedringer. Jeg syntes også, det er rigtig fedt at tænke på, at alle verden over kan læse mine anmeldelser.
Mit eneste minus ved at bloggen så stringent har fokus på bøger er, at jeg sjældent får skrevet noget mere personligt, og jeg har mistanke om, at det også lidt spænder ben for en del følgere.

Hvad er dit formål med bogbloggen?
Jeg tror min motivation og mit formål er ret ens, så se også svaret til spørgsmål 1, men jeg tror i dag, der også er det ekstra formål at bruge bloggen på CV'et. Den beviser, jeg lige kan det ekstra og har et drive til noget andet. Herudover er det jo bare min hobby, som jeg hygger med.

Ved dine kollegaer, at du blogger om bøger? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Jeg har aldrig lagt skjul på, at jeg er bogblogger. Det er ikke nødvendigvis noget, jeg introducerer mig selv som på en arbejdsplads, men jeg holder ikke igen med at snakke om det i relevante situationer. Specielt som bibliotekar syntes jeg, det giver en ekstra formidlende kvalifikation at være bogblogger, fordi det træner en i at formidle bøger og sætte ord på bogen, så jeg syntes da absolut, det er noget, jeg kan bruge i mit arbejde.

Hvorledes benytter du din uddannelse som bibliotekar, når du skriver indlæg på bloggen?
Jeg ved ikke, om jeg bruger selve uddannelsen. Den har selvfølgelig dannet mig og givet mig en anden måde at tænke på og en anden tilgang til opgaver, men selvom jeg endda valgte den humanistiske / kultur linje hele vejen igennem både bachelor og kandidat, har jeg aldrig haft et fag, hvor vi har sat os ned og snakket om formidling af en enkelt bog som sådan. Der har altid mere været fokus på formidlingen af bøger i et rum eksempelvis.
Jeg tror om mere, så har jeg brugt selve arbejdet som bibliotekar, når jeg skriver indlæg. På mit arbejde er jeg blevet opmærksom på tendenser hos brugerne, som jeg måske har kunnet skrive om, og jeg har konstant været i kontakt med alle de nye bøger fra alle genrer og områder, så mit læsefelt er blevet udvidet.


Er der nogen, der kan nikke genkendende til mine motivationer og formål?
Er der nogen der har helt andre grunde bag deres (bog)blog?

Kommentarer

  1. Hvor hyggeligt og spændende at læse lidt om hvem, der sidder bag skærmen :) Jeg ved ikke lige hvordan det er smuttet forbi mig, men jeg var faktisk slet ikke klar over, at du var bibliotekar... Men jeg læser ellers meget glædeligt med, selvom jeg først er kommet til for nylig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det. Dejligt at høre du læser med :) Så må jeg vist skilte lidt bedre med mit arbejde fremover ;)

      Slet
  2. Skønt at læse lidt om dig! :) Jeg synes også, at det er sjovt at anbefale bøger og generelt bare at få et rum, hvor man kan dele læsning med andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Helt enig :) Bogbloggermiljøet er er meget hyggeligt rum

      Slet
  3. Spændende læsning, det er altid dejligt at høre lidt behind-the-scenes historier om hvorfor folk vælger at starte deres blogs.
    Det giver et godt indblik i hvem der er bag bloggen som person.
    Jeg kan godt følge dig i den problematik med at personlige indlæg måske er begrænsede fordi man næsten har brandet sig selv med den slags blog man former sig selv til, det kender jeg også godt selv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lige præcis, det er lidt kavt hvis man begynder at føre dagbog mellem boganmeldelserne lige pludselig, så det er lige med at ramme den rigtige tone.

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen