LOLA og Naboens Søn af Stephanie Perkins

Lola har et næsten perfekt livt. Hun bor i San Francisco sammen med sine to fædre, hendes kæreste er rockmusiker, og hun er en spirende modedesigner.
Men så flytter de berygtede Bell-tvillinger Calliope og Cricket tilbage til nabolaget i huset ved siden af Lola, og en fortid fyldt med smerte og kvaler bliver gravet frem. Cricket Bell er nemlig fyren, der knuste Lolas hjerte to år tidligere. Men kan en fyr fra Lolas fortid vise sig at være hendes store kærlighed?


Jeg var utroligt spændt på at læse bogen om LOLA efter at bogen om ANNA totalt tog mig med storm. Var det på nogen måde muligt for forfatteren at leve op til mine massive forventninger? Jeg syntes, hun gør det rigtig godt. Ved netop at skifte hovedpersonerne ud og fokusere på en ny kærlighedshistorie har hun noget at fortælle, der så absolut er værd at læse. Herudover har Perkins en virkelig lækker måde at skrive på og hive læseren med ind i de mest hjertevarme og rosenrøde historier.

Efter at have læst de første par kapitler var jeg nok lidt skeptisk overfor Lola. Hun er ret excentrisk i sin stil, kostumer er hendes hverdagstøj, og jeg har nok aldrig rigtigt været i stand til at relatere  til de, der har så stort et behov for at skille sig ud fra mængden. Hun viser sig dog hurtigt at være så meget mere end bare hendes påklædning, og hun fik trukket mig godt med ind i bogen.

Hvad angår selve kærlighedsdelen er jeg faktisk lidt splittet. Mens jeg læste, var jeg egentligt vældig tilfreds. Det står jo tydeligt fra side 1, at hendes parforhold med Max bare er så forkert som noget kan være, og ja selvfølgelig skal hun jo have Cricket. Men modsat mange andre bloggere forelskede jeg mig aldrig selv i Cricket. Jeg syntes måske det hele bliver lidt for nemt og lidt for sødt og at knægten simpelthen er for perfekt. Der har kørt lidt debat på nogle bogrelaterede facebooksider om, hvorvidt det er skadeligt, at der i så mange YA bøger fremlægges en tese om, at kærlighed kurerer alt. Deprimeret? Ikke mere, her har du en kæreste! Lavt selvværd fordi ingen kan lide dig? Sikke noget vrøvl, her er din drømmefyr! Jeg syntes ikke, LOLA og naboens søn falder helt i fælden, men den dypper dog tæerne hvis ikke hele foden et par gange. Jeg syntes, det er super godt, hvordan den forholder sig til de mere negative oplevelser, Lola kommer ud for med sit stakkels hjerte, men jeg føler ikke rigtig, hun finder sig selv i sidste ende. Hun finder sig i ham.

Jeg har overvejet, om jeg skulle fjerne overstående paragraf fra anmeldelsen og bare holde mig til en glad snak om en rigtig god bog, men jeg syntes egentlig det er vigtigt lige at få påpeget en gang i mellem, at de harmløse fantasier, vi fortaber os i igen og igen, altså også kan have en negativ effekt i det lange løb.

LOLA og naboens søn er nu alt i alt en virkelig god historie om at blive voksen og finde sig selv midt i mylderet og alle andres meninger. Det er en selvstændig fortsættelse af ANNA og det franske kys som byder på et gensyn med både Anna og Étienne. Og sidst men ikke mindst så kommer der jo en tredje bog i "serien" - Isla og jagten på lykke - til oktober og jeg kommer til at stå der som et bøjet søm når den udkommer. Perkins er en virkelig dygtig forfatter, og jeg bliver altså virkelig glad af at læse hendes bøger.

LOLA OG NABOENS SØN
Anna and the French Kiss #2
af Stephanie Perkins
ISBN13: 9788711451922
375 sider / Udgivet den 8. juni 2015
Original titel: LOLA and the Boy Next Door [2011]

Denne bog er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, BoB, 2015

Kommentarer

  1. Har du læst Som stjerne på himlen af Jennifer Niven? Ellers prøv det - den er god :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er helt fantastisk :D Du kan læse min anmeldelse af den fra den 9/6 her http://www.boroughofbooks.com/2015/06/som-stjerner-pa-himlen-af-jennifer-niven.html

      Slet
  2. Du har læst den - jeg kom nemlig til at tænke på den, fordi du skrev det der med "Der har kørt lidt debat på nogle bogrelaterede facebooksider om, hvorvidt det er skadeligt, at der i så mange YA bøger fremlægges en tese om, at kærlighed kurerer alt. Deprimeret? Ikke mere, her har du en kæreste! Lavt selvværd fordi ingen kan lide dig? Sikke noget vrøvl, her er din drømmefyr!" - og sådan er det jo ikke just i Som stjerner på himlen ;-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen