Det Ulmende Oprør af Sabaa Tahir


Jeg var super spændt på at læse Det Ulmende Oprør efter at have hørt den rost til skyerne. Og til at begynde med fangede den mig slet ikke! De første 50 sider kom og gik og jeg sad og tænkte... hmm og hvad så? - Men så skal jeg da ellers også lige love for at den pludselig tog fart på og jordede mig totalt!

Vi følger i bogen Laia og Elias. Laia er slave, og Elias soldat, og i sin forstand er de på hver deres side. Men de er begge noget helt særligt, og begge er bundet til begivenheder, de hellere så sig fri for. Under imperiets herredømme straffes al modstand med døden. Da Laias bror arresteres, ser hun sig tvunget til at opsøge modstandsbevægelsen og for at redde ham, går hun med til at spionere i det farligste sted i riget: militærakademiet. Her lever Elias, skolens dygtigste aspirant. Men i sit indre drømmer han kun om at undslippe den undertrykkelse, han hele sit liv er blevet trænet i at udøve.

Deres tråde vikles langsomt men sikkert sammen, og deres valg har vidtrækkende konsekvenser. Et oprør ulmer vitterlig i gløderne, men deres modstandere er langt fra nemme at overkomme.  Dette lyder måske umiddelbart ret standard, men hvad der virkelig gør bogen her noget særligt, er hvor fænomenalt velskrevet, den er. Bogen er yderst fængende og helt umulig at lægge fra sig, når først den er kommet rigtig i gang. Jeg sad på kanten af mit sæde (eller min poolseng) og dirrede helt, mens jeg læste. Man sidder med følelsen af at ingen er sikre. Der er nogle yderst sadistiske personer med i historien, og det er ret voldsomt, hvad nogle udsættes for.

Alt i alt en fantastisk læseoplevelse, jeg på det varmeste anbefaler alle fans af såvel fantasy som YA. Næste bog i rækken forventes at udkomme på dansk i 2017, og jeg venter meget spændt - historien er kun lige begyndt!


DET ULMENDE OPRØR
An Ember in the Ashes #1
af Sabaa Tahir
ISBN13: 9788771650211
493 sider / Udgivet i oktober 2015
Original titel: An Ember in the Ashes [2015]

Denne bog er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. Fed anmeldelse :-)


    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
  2. Fedt at du kunne lide den!
    Jeg er også SÅ hooked og synes at der er ALT for lang tid, til at fortsættelsen udkommer!
    Vidste du, at hun til at begynde med, slet ikke havde planlagt en fortsættelse??? Heldigvis kom hun da til fornuft! :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har jeg godt nok hørt ja og er helt i chok over at hun virkelig overvejede bare at stoppe der! Det ville da være sadistisk!

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen