Rape - A Love Story af Joyce Carol Oates

Jeg faldt over bogen her på en af Buzzfeeds utallige lister - i dette tilfælde en liste over bøger, man kan læse på ganske kort tid (jeg ledte efter #readathon inspiration).

Joyce Carol Oates er ikke en forfatter, jeg kender noget til overhovedet, men jeg havde en eller anden formodning om, at hun var en af dem, der skriver stor klassisk tung litteratur. Jeg gik også ud fra at bogen her var af anseelig alder (dømte den 100% på coveret). Men da jeg gerne vil være en af dem, der læser stor tung klassisk litteratur, og fordi titlen bare er så selvmodsigende og fængende, så måtte jeg læse den.

Det viste sig så, at bogen faktisk kun er fra 2003 og foregår i sin daværende nutid. Og den er noget helt specielt.

I Rape: A Love Story hører vi om en kvinde, en mor, der på vej hjem fra en 4. juli fest sammen med sin 12-årige datter krydser igennem en park - og brutalt overfaldes og udsættes for massevoldtægt af groveste karakter.

Datteren overværer det hele, men slipper allernådigst for selv at blive udsat for det allerværste. Bogen er skrevet primært fra 12-årige Bethies synsvinkel, men blandt andet også fra en alvidende kølig observant, der fortæller, hvordan samfundet betragter hele hændelsen. Teena skulle ikke have taget en genvej den nat. Teena skulle ikke have været klædt så udfordrende. Teena ville måske selv. Teena ville helt sikkert selv. Det er alt sammen Teenas skyld.
Voldtægtsmændende er unge mænd fra samme kvarter og de kan identificeres med 100% sikkerhed - men en dyr advokat kan fikse så meget. Bogen beskriver på uhyggelig barsk og realistisk vis, hvordan stemningen svinger og hvordan ofret beskyldes, og uhyrerne går fri. Bogen her handler i mindre grad om selve overfaldet og i højere grad om efterspillet. Hvordan man kan sno sig udenom og forvrænge sandheden. Hvilke konsekvenser det har, når ofret ikke støttes, og endnu værre, beskyldes. Hvordan nogle måske vælger at tage retfærdigheden i egen hånd, når nu retssystemet ikke vil.

Den når ikke de 5 stjerner fordi, jeg syntes filmen knækker en smule med hævn-elementet. Jeg vil ikke spoile, men jeg føler, det kører for langt ud, hvor virkeligheden vil være mere barsk og lade lort være lort. Men med det sagt så syntes jeg, det er en bog, der skal læses.
Det korte format holder teksten knivskarp uden overflødigheder og floskler. Det er en historie, der bliver hos en langt tid efter man har vendt sidste side. En bog, der sætter hjernecellerne på overgang med både empati, harme og skræk. Den er på sin vis den uhyggeligste bog, jeg har læst.


RAPE
A Love Story
af Joyce Carol Oates
ISBN13: 9780786712946
128 sider / Udgivet i 2003

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. Det er sådan en type bog, hvor jeg er meget delt mht. om jeg vil læse den. På den ene side vil jeg gerne, for det er et interessant/relevant/aktuelt tema, men på den anden side får jeg næsten kvalme alene af resumeet.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
    Svar
    1. Det allerfrygteligste er taknemmeligvis hurtigt overstået efter få sider og så er der fokus på alt det andet - kan kun anbefale den :)

      Slet
  2. Det er en rigtig god og barsk bog.

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen