Bøger til mænd

Min indledende titel er lidt noget vrøvl. Der findes ikke bøger kun til mænd og bøger kun til kvinder. En mand kan ligeså nemt nyde en bog fra chick litt genren, som en kvinde kan elske at læse om jægersoldater eller noget andet "macho". For kønsopdelingen foregår kun inde i vores hoveder, og jeg kunne her kaste mig ud i en længere tirade mod samfund, idealer og kønsroller, men orker det virkelig ikke, og det er slet heller ikke pointen.

Men med alt det sagt og usagt, så må jeg jo alligevel konstatere, at i mit job som bibliotekar støder jeg nogle gange panden mod muren. For jeg læser primært pige bøger. Jeg læser kærlighed, YA, og historiske romaner til hudløshed, og når vores kernebruger (en kvinde i 40-70 års alderen) beder om boginspiration, er jeg pissegod. Det er til gengæld lidt sværere, når det er en mand, der mangler hjælp. For det er alligevel en minoritet af mænd, der leder efter noget, der ligner Jojo Moyes og Marcia Willett. Jeg har tak gudskelov udviklet en interesse for at læse krimier og spændingsromaner, hvilket 9 ud af 10 gange gerne er det, de vil ha'. Mine forældre læser også disse genrer meget, og jeg tapper dem jævnligt for info om, hvad der er godt / skidt.

Noget andet, jeg oplever, gør mændene svære at inspirere, er, at de sjældent er interesseret i en sludder for en sladder. De skal bare have nogle titler. Tænker jeg tilbage på mine mange ekspeditioner, så vil kvinderne (bredt sagt) gerne snakke lidt om deres læseoplevelser, hvad de godt kan lide, hvad de har læst, etc. Mændene er mere fåmælte (måske er det noget jysk?).

Så nu - i tilfælde af, der sidder en mand derude og mangler en god bog her til sommeren, har jeg her forsøgt at samle et par gode bøger netop til dig :) Titlerne linker til mine anmeldelser forudsat, det er en bog, jeg har skrevet om før.


Krimi / Spænding

  • 61 timer - Lee Child
    • En bog ud af mange om Jack Reacher - den ultimative mand. Tidligere militærpoliti, nu omflakkende i USA, altid klar til at give de onde et par på lampen. På trods af Reacher altid vinder, formår Lee Child alligevel at skrive nogle yderst spændende bøger, der ikke er til at lægge fra sig.
  • Berlin 404 - Thomas Clemen
    • Bogen giver et alternativt twist til virkeligheden - hvad nu hvis Muren ikke var faldet, og Østtyskland i stedet havde isoleret sig fra verden? IT-eksperten Jacob Blau, ansat i den vesttyske U-bane-administration, sendes mod sin vilje på en mission til det lukkede Østtyskland, for at finde ud af hvad der virkelig skete, da et tog fra den vesttyske under­grunds­bane kolliderer med et tog fra DDR i ingenmands­landet under Muren.
  • Dybet -   Paul Cleave
    • Paul Cleave har skrevet adskillige dystre krimier, og de foregår alle i Christchurch, New Zealand. Denne bog er nr 1 i en serie og følger privatdetektiven Theodore Tate, der har lidt svært ved at lade politiet klare sagerne,  da lig - såvel fysiske som metaforiske - dukker op fra en kirkegårdssø.


Historie

  • Land i Datid - Jesper Bugge Kold
    • Her er en virkelig lækker og velskrevet historisk roman om en ung mand, ligeså meget søger efter sin egen identitet som hans fremmedgjorte far. I 2006 går danske Andreas i Berlin på jagt efter sandheden om sin ukendte østtyske far, og sammen med kusinen Bea afdækker han sandheder og løgne som rækker langt tilbage i det tidligere DDR, mens han langsomt bliver afklaret med sit eget liv.
  • Treenighed - Conn Iggulden
    • Conn Iggulden har allerede tidligere skrevet fantastiske historiske serier om blandt andet Cæsar og Djengis Khan, og han gør det godt. I denne nye serie sætter han fokus på Rosekrigene i England i 1400-tallet. Iggulden skiller sig ud fra de andre historiske forfattere, ved at være drøngod til at skildre de historiske slag, så man nærmest kan føle pilene og spydene flyve hen over sig. Der er action, intriger og masser af drama.
  • Roms søjler - Jack Ludlow
    • Historisk roman m den romerske republik og dens krigeriske ekspansion. Den ukomplicerede kriger Aulus og den udspekulerede politiker Lucius blev allerede som drenge knyttet sammen af en blodsed og en skræmmende profeti. Som voksne skilles deres moralske og politiske veje. Jack Ludlow er pseudonym for David Donachie.


Fantasy / Science Fiction

  • The Martian - Andy Weir
    • Astronauten Mark Watney efterlades strandet på den ugæstfri planet Mars og må bruge al sin viden og en god del held i kampen for dels at opnå kontakt til Jorden igen og dels at vende tilbage. Sjov og velskrevet og meget realistisk.
  • Den Tatoverede Mand - Peter V Brett
    • I en verden, der er truet af dæmoner, der hver nat stiger op og terroriserer menneskene, finder Arlen, Leesha og Rojer sammen for på hver sin måde at bekæmpe de dødsensfarlige væsner. Vi følger Arlen fra bange men beslutsomt barn til voksen kriger. Serien består af i alt 5 bind, hvoraf bog 1 er oversat til dansk i 2016. 
  • Amerikanske guder - Neil Gaiman
    • I nutidens Amerika udspiller der sig en kamp mellem de gamle og nye guder. Ind i denne konflikt kastes ex-fangen Shadow, der hurtigt bliver selveste Odins assistent. Tag med på en fantastisk rejse igennem et fysisk og mytisk landskab, der tegner billedet af Amerika og hvor vi møder guder og myter fra hele verden.

Kommentarer

  1. Sikke et fint indlæg Iben! Jeg er fan :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det :) Håber det kan give anledning til inspiration rundt omkring

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen