The Siren af Kiera Cass

Kahlen is a Siren, bound to serve the Ocean by luring humans to watery graves with her voice, which is deadly to any human who hears it. Akinli is human—a kind, handsome boy who's everything Kahlen ever dreamed of. Falling in love puts them both in danger . . . but Kahlen can't bear to stay away. Will she risk everything to follow her heart?

Dengang jeg gik i gang med Selection serien af Cass, var jeg klar til at hade den p.g.a. diverse fordomme og tåbeligheder - men jeg endte med at holde rigtig meget af de bøger. Det var derfor en noget spændt Iben, der gik i gang med denne lydbog, lidt usikker på hvad jeg egentlig kunne forvente denne gang.

Cass giver os i The Siren en anderledes indgang til mytologiens sirener. Fremfor frygtelige monstre smukke havfruer, der lokker sømænd i den våde grav med deres stemmer, så er de ...  smukke unge piger, der tjener Havet (som er levendegjort, som en anden Gaia/naturmoder). Og det er ikke kun sømænd, de må lokke i døden med deres sang - op mod et par gange om året må Havet have næring og udvælger alt lige fra en fiskekutter til et cruiseskib (endnu en grund til jeg aldrig skal ud og sejle med et af dem!)

Sirenerne skal tjene i 100 år, før de returneres til verden, purunge og uden en eneste erindring om deres tidligere liv. Men som mange sirener op igennem tiden har erfaret, er det ikke helt nemt at bruge 100 år på at dræbe uskyldige - og ellers blende ind i hverdagen som stumme smukke piger.

Hvis vi lige ser bort fra Cass' overforbrug af fjollede fornavne, så var jeg faktisk temmelig imponeret over historien her (som i øvrigt lige er blevet udgivet på dansk hos Tellerup). Den er sød og fængende, og jeg kan godt lide dens verdensopbygning, og hvordan Cass får det hele til at hænge sammen. Havet er en kælling, men også hun har sine årsager til sin opførsel. Som sædvanlig med Cass er det meget ungpige-agtigt med fokus på pænt tøj, hår og tihihi drenge, men det vidste jeg jo, så det er som det skal være. Eneste kritik er Kahlens naivitet - hun har mere end 80 år på bagen som næsten voksen; jeg kunne godt have brugt lidt mere modenhed fra hendes side af.


THE SIREN
af Kiera Cass
oplæst af Arielle DeLisle
ISBN13: 9780062417374
Lydbog, 7t 1m / Oprindeligt udgivet i 2009

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

Lån løs på eReolen