Flosset af Cecelia Ahern

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. ]

Flosset er første bind i en dystopisk ungdomsserie fra nogenlunde den sidste person, jeg havde forventet sådan en fra - Cecelia Ahern. Forfatteren bag P.S. I love you, Kunsten at forelske sig, m.fl. Men Ahern har med bogen her bevist, at hun kan mere end "bare" kærlighedshistorier". Flosset er en solid og spændende bog med en interessant verdensopbygning - et fremtidigt England, hvor man ikke længere kun straffer det ulovlige, men også det moralsk forkastelige..

Vores hovedperson Celestine kommer fra en idyllisk familie, hun er smuk, får gode karakterer og hendes kæreste, Art,elsker hende. Hvad mere kan man ønske sig? Arts far, dommer Crevan, leder et korstog mod de svage, de moralsk forkerte, mod alle de, der forbryder sig mod reglen om at være en perfekt borger. Det er ham, der dømmer og bestemmer, hvem der skal brændemærkes med det frygtede F, hvis de falder uden for normen. Er man først mærket, skal det kunne ses af alle, og man er udstødt fra samfundet, har begrænsede rettigheder og er shamed for resten af livet.

Da Celestine ser en ældre mand på bussen komme i problemer, tøver hun ikke med at hjælpe ham. Hvad så, hvis han er mærket, han er vel stadig et menneske? Hendes beslutning om at hjælpe den ældre mand stiller Celestine over for sit livs valg: hun må enten benægte, hvad hun har gjort eller stå fast på sine principper med fare for, at hun dermed må vinke farvel til det perfekte liv, hun hidtil har levet – inklusive Art …

Bogen er hurtigtlæst og virkelig fængende, samtidig med at den sætter fokus på et virkeligt spændende emne - medmenneskelighed. Celestine er selv stor fan af systemet og tilhænger af Flosset-ordningen - men alt, hun tror, hun ved, sættes der spørgsmålstegn ved, da hun selv kommer ud i et moralsk dilemma. Hun kunne ikke ignorere den gamle mand - hun ville ikke kunne have levet med sig selv, hvis hun bare havde set den anden vej. Og nu er hun pludselig en brik i andres spil.

Flosset kæmper undervejs lidt med sit sprog. Den har tilsyneladende ikke været nem at oversætte, men der er også bare termer og udtryk på engelsk, som vi ikke har på dansk, og derfor kan vi ikke gengive det helt fyldestgørende. Titlen alene er et fint eksempel. Selvom "flosset" godt kan forklares og drejes til at give mening, så er det bare ikke helt lige så godt som "flawed" --- og "fejlbehæftet" lyder tosset, så den er jeg glad for, at de aldrig bruger!

Alt i alt en rigtig fed bog. Ultimativt synes jeg, slutningen var lidt tam efter så meget fængende drama, men jeg glæder mig meget til at læse næste bog. Perfect udkom på engelsk i april 2017.

Til slut lige et word of caution - Flosset er et rigtig godt eksempel på en super fed bog, der skæmmes af en helt igennem elendig lydbog. Jeg fik den fysiske bog fra forlaget, men tænkte jeg lige kunne presse den længere frem i min læsekø ved at høre den som lydbog - men jeg måtte opgive. Oplæseren læser hver sætning, som om den ikke hænger sammen med det, der kommer før og efter, og det går helt. utroligt. langsomt. - selv når det er skruet op på 1,55x hastighed. Hvis det var en bog, jeg var faldet tilfældigt over, så havde jeg droppet den helt - og det ville have været brandærgerligt!


FLOSSET
Flawed #1
af Cecelia Ahern
ISBN13: 9788740034097
344 sider / Udgivet den 7. april 2017
Original titel: Flawed [2016]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

Lån løs på eReolen