Snigmorderens lærling af Robin Hobb

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. ]

En kold vinterdag bliver en seksårig dreng afleveret til kongen af De Seks Hertugdømmers folk med en besked om, at nu er det på tide, at drengens far, kronprins Chivalry, selv tager sig af ham. Drengen får hurtigt kaldenavnet Fitz og bliver sat til at hjælpe til i kongens stalde ved hoffet i Bukkenborg. En bastard kan dog udgøre en potentiel trussel for rigets sikkerhed, så derfor beslutter den gamle kong Shrewd at købe drengens troskab og tage ham under sine vinger.
Fitz installeres nu i selve inderborgen, hvor han i det skjulte oplæres til kongelig snigmorder og lærer at bruge Farseer-slægtens særlige evner. Inden længe bliver han også sendt på hemmelige missioner for kongen, som har brug for Fitz i kampen mod Rødskibspiraterne, der truer riget. Hvad Fitz dog ikke ved, er, at der tæt på kongen befinder sig magtfulde kræfter, som gerne ser den unge dreng ryddet af vejen.
Jeg anede ikke, hvad jeg rigtig kunne forvente af Snigmorderens lærling, da jeg gik i gang med den. Det er en bog, jeg ofte er stødt på på lister over fantasy bøger og selveste Mr. Game of Thrones, George RR Martin, udtaler sig meget positivt på forsiden af bogen her. - men jeg vidste stadig ikke, hvad den handlede om.

Jeg var som udgangspunkt ret overrasket over, at bogen handler om et barn. Jeg havde nok forventet, at efter vi var blevet introduceret for ham, ville han ret så hurtigt vokse op og historien komme i gang, men han går fra at være 6 år i starten til omkring de 15 år sidst i bogen. Men dette er ingen børne- eller ungdomsbog. Tematikkerne er mørke og barske, og ingen tager hensyn til et uønskets barns følelser. Fitz stemples som bastard allerede fra første side, og således lægges vilkårene for hans liv på slottet.

Det er en bog, der umiddelbart starter ret langsomt op, men lige pludselig må man alligevel sande, at man er blevet hooked. Ikke fordi historien nødvendigvis er nyskabende eller bare WOW i sig selv - men fordi den er velskabt, velskrevet, engagerende og sympatisk. Fitz er et komplekst væsen med utallige facetter, og hans liv byder ham på uendeligt mange barske og bittersøde udfordringer.

Bogen er oprindeligt fra 1995, men foregår i en tidsløs klassisk fantasy verden, Hobb har opbygget. Der er det typiske middelalderagtige indtryk, men mere interessant er manglen på iøjnefaldende fantasy elementer som fx elvere, dragere, troldmænd, etc. Der er noget magi af en art, men det tager en diskret form. Det der nok fylder mest er det ukendte onde, der følger piraterne, og den grufulde måde, de tager gidsler på.

Bogen fungerer, og hvis man ønsker det, kan man slutte historien her - der er med andre ord ingen cliffhangers eller alt for store spørgsmål, der mangler svar. Men historien fortsætter, og jeg er i hvert fald klar til næste kapitel af Farseer trilogien. Og jeg må indrømme, jeg glæder mig til at Fitz bliver ældre. Børn er overladt til andres nåde. En voksen kan da i det mindst slå igen.


SNIGMORDERENS LÆRLING
Farseer Trilogy #1
af Robin Hobb
ISBN13: 9788763848367
432 sider / Udgivet den 9. februar 2017
Original titel: Assassin's Apprentice [1995]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

  1. ... og selveste Mr. Game of Thrones, George RR Martin,

    Elsker den sætning :) og ja, tænker ikke han er typen der svinger om sig med ros, så noget må bogen jo kunne. Den er hermed sat på TBR listen ;)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen