The Bookshop on the Corner af Jenny Colgan

[ Bogen er hørt som lydbog på Mofibo. ]

Nina Redmond is a librarian with a gift for finding the perfect book for her readers. But can she write her own happy-ever-after?
Overvejende forudsigelig bog men rigtig sød.

Det bedste ved bogen her er, hvordan den suger læseren ind. Oplæseren gør et fænomenalt stykke arbejde og mestrer både Ninas Birmingham accent og de skotske accenter. Jeg er svært begejstret for såvel skotske som irske dialekter, så det var meget svært ikke at falde totalt pladask for det hele, ret hurtigt.

Historien er super sød, og Nina er nem at holde af. Som jævnaldrende bibliotekar kan jeg kun krumme tæer og krydse fingre for bedre held end hende, da hendes lokale bibliotek lukkes, og et sandt mareridt af en høj teknologisk kulturrum skal erstatte det og mange andre i centrum af byen. (Heldigvis virker de danske biblioteker til at være noget bedre til at omdanne sig og følge med tiderne -helt uden at smide bøgerne ud!). Ninas efterfølgende drøm om en bogbutik på hjul er kær, og utroligt nok virker den ikke helt urealistisk - særligt i et afsides lokalområde, der længe har været helt foruden adgang til bøger.

Bogen her er til dels en kærlighedshistorie mellem en bog og dens læser; hvordan vi suges ind i en historie og drømmer med åbne øjne. Men der er naturligvis også et kærlighedselement for Nina udover bøgerne, og selvom der kastes et par falske spor her og der, er man som læser aldrig i tvivl om hendes one true love fra det sekund, manden introduceres. Det bliver næsten lidt for meget til sidst, men Colgan virker som en forfatter, der kan lide en sand happy ending.

Det, der dog decideret skuffer mig i bogen her, er boganbefalingerne. De er nemlig falske. Når man skriver en moderne bog om en bibliotekar, der sælger/anbefaler bøger, så forventer jeg at de titler, der namedroppes er nogen, hvor jeg kan tænke "Årh den lyder god, den skal læses" - derfor blev jeg sindsygt skuffet, da jeg gang på gang googlede titlen og indså, den slet ikke fandtes. Jeg synes helt ærligt, det er lidt dovent af Colgan ikke at anbefale ægte bøger. Det er lidt for nemt bare at fake nogle klassikere eller bestsellers, når man med lidt research sagtens kunne have fundet nogle bøger, der passede til situationen.

Et andet, omend mindre, irritationsmoment er titlen på bogen. Såvel titel som forsidebilledet antyder ret kraftigt, at butikken er i et hus. Og det er den jo ikke! Det er den aldrig! Og det hedder hendes butik ikke (den har nu også et tåbeligt navn, så fint nok at bogen ikke hedder det) - men come on?!

Men petitesser aside - rigtig fin feelgood bog og virkelig lækker lydbog. På dansk har Cicero for nyligt udgivet Det lille bageri på strandpromenaden (oprindeligt fra 2014) og Rosie Hopkins' søde drømme (oprindeligt fra 2012).


THE BOOKSHOP ON THE CORNER
af Jenny Colgan
Oplæst af Lucy Price-Lewis
ISBN13: 9780062643216
Lydbog, 9t 14m / Udgivet i 2016

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

  1. FYI, bogen er også udgivet som "The Little Shop of Happy-Ever-After" - det synes jeg stadig er en bedre titel :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Efter lidt soul-searching må jeg give dig ret. Det ER en bedre titel. Bare ærgerligt de ikke holdte sig til den :)

      Slet
  2. Jeg storelskede også den bog. Ja, den er forudsigelig og man ved nærmest hvad der kommer til at ske, men jeg elskede den alligevel. :-) Hendes nyeste (The Cafe by the Sea) er i samme stil, og også virkelig sød.
    Jeg var dog ikke nået til at google hendes boganbefalinger, men giver dig ret i at det er fesent, hvis ingen af dem eksisterer.

    SvarSlet
    Svar
    1. The Cafe by the Sea har jeg også linet op til fremtidig læsning :) Det er ikke nødvendigvis dårligt at en bog som denne er forudsigelig. Man kan slappe af og nyde det hele velvidende at det nok alt sammen skal gå som forventet ;)

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen