Hva' så nu? af Geo

[ Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget. ]

I 2012 blev Geo erklæret rask. Det var anden gang, han fik at vide, kræften var væk. Først var det testiklerne. Dernæst lungerne. Han går stadig til kontrol, og i denne bog fortæller han om, hvordan det har ændret ham at gennemgå et sygdomsforløb og kæmpe mod en potentielt dødelige sygdom.
Han er gået fra at være semi-træmand til semi-kvinde. Fra at ville gøre alt for sin datter til at tænke: men vil min kone og jeg gøre alt for hinanden. Og fra at være sådan set meget tilfreds med livet til at insistere på at være ovenud lykkelig.
Jeg vidste slet ikke, jeg havde savnet den her bog, før jeg pludselig så et facebook opslag, der gjorde mig opmærksom på dens snarlige udgivelse. Jeg læste for år tilbage Geos første biografi Ikk' for sjov og jeg både tudede og lo. Jeg har aldrig været stor fan af mandens komik, men hans kamp med kræft og de mange tanker, han gjorde sig - det var en fantastisk god bog.

Hva' så nu? er så netop et spørgsmål, han kan stille 5 år senere. Han er kræftfri, ja, men hans krop er for evigt mærket af kampen, og sindet bliver heller aldrig det samme. Hva' så nu? er en skøn bog, der  følger Geo og hans familie i de 5 år, der er gået siden han blev erklæret kræftfri, og det er en rutschebane af en tur. Der har været herlige opture og nedslående dybe huller. Det har været en hård og sej kamp, men livet har jo en finurlig måde at gå videre på.

Geo sætter i Hva' så nu? fokus på sygdommens følgevirkninger, og hans personlige livs udvikling, da han først blev erklæret rask - og måtte konstatere, at hans ægteskab ikke havde overlevet kemoen. Det er atter en rørende og indsigtsfuld læseoplevelse, og det er i høj grad en bog, der ikke kun henvender sig til folk, der selv er/har været alvorligt syge eller igennem en større krise, men lige så meget også til de pårørende -- og er vi efterhånden ikke snart alle pårørende til nogen, der har været udsat for særligt den lortesygdom?

Det eneste, der er lidt ærgerlig ved bogen her, at at en redaktør godt kunne have læst den igennem en sidste gang. Der er nogle lidt spøjse/fjollede opsætnings-/stavefejl undervejs, og når det er en så højt profileret udgivelse fra så stort et forlag ... det er bare ærgerligt, og jeg kan ikke lade være med at lægge mærke til det.

Absolut anbefalesesværdig biografi til stort set enhver læser.


HVA' SÅ NU?
Erindringer om cancer #2
af Geo
ISBN13: 9788711690321
192 sider / Udgivet den 25. september 2017

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

Lån løs på eReolen