Readers' Confession Tag


Søde Nikoline har tagget mig til at gøre nogle boglige indrømmelser (for virkelig lang tid siden, ups).

Here goes:

Har du nogensinde gjort skade på dine egne bøger? Jeg er imod æselører og river ikke sider ud af bøger – men jeg behandler dem heller ikke, som var de lavet af glas. Min ældste og mine mest elskede bøger bærer præg af at være læst. Slidte nussede sider, knækkede rygge, løse sider, makrelmærker og andet godt.

Har du nogensinde gjort skade på en lånt bog? Jeg vil rigtig gerne sige nej, men jeg har uden tvivl slidt godt på biblioteksbøgerne i min barndom. Men igen – aldrig som en bevidst ting – jeg var bare for opslugt af læsningen.

Hvor langt tid tager det dig at læse en bog? Puha, det kommer an på stort set hvad som helst. Om bogen er god eller kedelig, om sproget er medrivende, hvor mange sider den er på, hvad læseniveauet er. Jeg har blæst igennem bøger på 500+ sider på få dage, mens én på under 200 sider kan tage mig flere måneder.

Hvilke bøger har du ikke fået læst færdig? Steven Eriksons Garden of the Moon var mig for stor en mundfuld. Jeg har den stadig liggende i håbet om en dag at have modet til at prøve igen.

Hvilke populære bøger kan du ikke lide? Det er næsten for nemt at sige Fifty Shades, er det ikke? Jeg har også mine irritationer over en del af John Greens bøger, da hans personer og deres væremåder hænger mig langt ud af halsen. Jo Nesbø og Mari Jungstedts krimier er jeg heller ikke fan af. Sidst men ikke mindst kæmper jeg lidt med Colleen Hoover. På den ene side skriver hun skide godt og man er fanget af historien - på den anden side har hun tit en virkelig lortet morale hvad angår kærlighed og den måde pigerne lader sig behandle på.

Hvilke klassikere kan du ikke lide? Jeg har ikke læst klassikere nok til at kunne besvare dette spørgsmål. De få klassikere, jeg har læst, har jeg vist overvejende været glad for.

Hvilke bøger har du købt for at se intellektuel ud? Jeg tror ikke, jeg nogensinde har købt bøger for at se intellektuel ud – men jeg har købt en del i håbet om at blive klogere af at læse dem i forbindelse med mit kandidatstudie.

Er der bøger, som du ikke har afleveret tilbage? Aldrig. Udover fra mine forældre har jeg sjældent lånt bøger af andre end biblioteket, og der har jeg altid været meget påpasselig med at overholde reglerne. Jeg lånte til gengæld mit eksemplar af Harry Potter 1 på engelsk ud til min roommate på efterskolen, og den bog fik jeg aldrig igen. Har sidenhen været ret striks med, hvem der får lov at låne, og jeg giver dem max en måned, før jeg begynder at hinte, at nu vil jeg godt have den igen.

Jeg ved ikke om tagget her efterhånden har været alle rundt, så jeg tagger dem der nu kunne have lyst :)

Kommentarer

Lån løs på eReolen