Turtles all the way down af John Green

[ Bogen er hørt som lydbog hos Mofibo. ]

It all begins with a fugitive billionaire and the promise of a cash reward. 

Turtles All the Way Down is about lifelong friendship, the intimacy of an unexpected reunion, Star Wars fan fiction, and tuatara. But at its heart is Aza Holmes, a young woman navigating daily existence within the ever-tightening spiral of her own thoughts. 

In his long-awaited return, John Green shares Aza’s story with shattering, unflinching clarity.
Turtles all the way down er en typisk John Green roman - og så dog. Der er de sædvanlige over-filosofiske teenagers, jeg aldrig har kunnet finde nogen relation til. Men der er så også lige Azas sygdom. Green har formået på papir at nedfælde en smertefuld og brutalt realistisk skildring af hvad det vil sige at have tvangstanker.

Som Louise så smukt skrev i sin Goodreads anmeldelse: "Jeg elskede Aza som karakter, og den ærlige portrættering af hendes tvangstanker. Alt det andet var jeg ligeglad med, og for mig føltes det meget som fyld." Dengang jeg læste det, kort efter jeg selv var begyndt på bogen, tænkte jeg, det var noget mærkelig noget at skrive. Der var så meget potentiale i plottet, hvor førte det mon hen? Men efter endt læsning, er jeg 100% enig. Jeg elsker også Aza som karakter, og jeg er vildt fascineret og skræmt over Greens ærlige sandfærdige portrættering (en sygdom han i øvrigt selv lider af) - men resten af bogen er lidt ligegyldig.

Plottet er følgende: En bekendt bliver pludselig interessant, da hans billionærfar forsvinder og der er dusørpenge at få, hvis man har tips til at finde ham, en veninde er lidt af en kælling og så alligevel ikke, og generelt udramatisk drama, om et plot, der kører lidt i ring, fordi det kun eksisterer for at give Aza noget at foretage sig, mens man som læser uddannes i bedre at forstå alvoren i rigtige tvangstanker (og ikke den type fake/meget milde OCD så mange alt for nemt labler sig selv med). Denne uddannelse er både spændende og vigtig - men som bog, overordnet, er jeg ikke super over-imponeret. Hypen omkring den har naturligvis været enorm, så jeg havde nok bare forventet lidt mere. Jeg følger selv John og hans bror Hank på deres youtube, Vlogbrothers, og mere sympatiske og kloge mennesker skal man lede længe efter. En amerikansk avis/nyhedsside har udråbt TATWD som en ny moderne klassiker (jeg paraphraser) - det syntes jeg måske liige er at stramme den en anelse. Igen, jeg elsker skildringen af Aza. Men resten af plottet halter bare.


TURTLES ALL THE WAY DOWN
af John Green
Oplæst af Kate Rudd
ISBN13: 9780241336038
Lydbog, 7t 12m / Udgivet den 10. oktober 2017

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

  1. Pæcis! Jeg er vild med indblikket i Azas hoved - men resten af historien var jeg lidt ligeglad med. Men Daisy var dog en sjov karakter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rart at høre det ikke kun er mig (og Louise) der har det sådan :) Daisy er forfriskende ærlig

      Slet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen