Store små løgne af Liane Moriarty

Store små løgne er en medrivende og uhyggeligt spændende fortælling om tre helt almindelige kvinder, som gemmer på den slags hemmeligheder, kvinder verden over forsøger at skjule. Forstads-idyllen bliver sat på prøve, når en broget forældreskare skal have en form for sammenhold til at fungere baseret alene på det faktum, at deres børn går i samme klasse.

De tre kvinder Jane, Madeline og Celeste bliver ført sammen, da deres børn begynder i skole. Jane, der er så ung, de andre forældre tror, hun er barnepige. Celeste, der er Hollywood smuk uden at anstrenge sig det mindste. Og Madeline, der mest bare er træt af hendes eksmand og hans nye yoga-kone.

Hver har de deres hemmeligheder, store og små.

Bogen her starter med en Quizaften på skolen med dødelige konsekvenser for én person. Kapitel to spoler tiden et halvt år tilbage og lige så langsomt arbejder vi os frem i tid igen og opdager præcist hvad, der skete den fatale aften og hvorfor. Og det er mesterligt godt.

Krydret ind imellem kapitler er der korte samtaler mellem vidner og hvad der kun kan være en dybt frustreret betjent, der forsøger at hitte rede i al den vrede og klikedannelse, der har fundet sted blandt forældrene til noget så uskyldigt som en børnehaveklasse. Der er så meget snobberi, så mange fordomme og fordømmelser og antagelser, og det er bare guf. Jeg har grinet højt så mange gange, mens jeg læste bogen her.

Jeg har tidligere læst Min mands hemmelighed af Moriarty og jeg er så stor en fan af hendes stil. Genren hun holder sig i er en blanding af ganske almindelig fiktion, et hint af kærlighed/chicklitt og ikke mindst masser af spænding. Jeg er underholdt fra side 1, og har endnu ikke været klog til korrekt at gætte de præcise detaljer og hemmeligheder. Forfriskende nok foregår bøgerne desuden i Australiens forstader - det er rart det hele ikke altid behøver at være engelsk/amerikansk/etc.

Alt i alt, en bog jeg varmt kan anbefale og en forfatter, jeg slet ikke kan få nok af (og se lige nogle gudeskønne pastelfarvede covers!!).


STORE SMÅ LØGNE
af Liane Mortiarty
ISBN13: 9788740022216
446 sider / Udgivet i juni 2015
Original titel: Big Little Lies [2014]

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

Lån løs på eReolen