Hollow City af Ransom Riggs


Hollow City starter omtrent 2 minutter efter Frøken Peregrines hjem for sælsomme børn sluttede.

Fanget i 1940'erne på flugt fra hollower og gejster vil gruppen af sælsomme forsøge at nå fra Wales til det krigshærgede og gennembombede London i håb om at finde en anden embryn, der kan hjælpe frøken Peregrine, som er fanget i fugleform. Turen er ikke nem og fuld af farer.

Jeg havde undervejs ret svært ved at holde styr på de mange personer. Mange af de sælsomme børn har så minimal en mængde replikker, at jeg ofte helt glemte, de også var der og kunne aldrig rigtig holde styr på, hvem det nu er der er usynlig, hvem der har bier i maven, og hvem der vist nok er ham, som kan genoplive de døde. Det er altid en fare, når der er for mange personer involveret i et plot, men det lykkedes dog til sidst nogenlunde at holde styr på hvem, hvad og hvor. Det ændrer dog ikke ved at samtlige kunne dø, og jeg ville være ret ligeglad. Hovedpersonen Jacob er marginalt mere interessant, men det er som det eneste, der definerer disse børne er ganske få adjektiver og så deres sælsomhed. Det er altså ikke nok!

Riggs har atter krydret bogen med en masse mærkværdige gamle billeder (som hun eftersigende finder på loppemarkeder, og så får historien flettet ind i), men hvor de i første bog gav mig creepy vipes, syntes jeg efterhånden, de er udtjente. De er mere en gimmick nu, og jeg syntes ikke, de hænger ordentligt sammen med historien.

Anmeldelsen her har været svær at skrive. Jeg tror, jeg var mere begejstret for bogen lige efter, jeg havde læst den færdig, end jeg er nu, hvor jeg har haft mere tid til at tænke over den. Selvom der er en del småkedelige passager undervejs, og det hele mindede lidt for meget om perler på en snor, i hvor nemt det hele bare løser sig og hopper fra A til B, så slutter bogen af med et brag, der fik mig ret op at køre. Jeg har en del ambivalens med hensyn til min endelige vurdering, der ligger og roder rundt mellem 3 og 4 stjerner. Jeg vil lade tredje og sidste bog, Library of Souls, om at overbevise mig om hvorvidt de her bøger rent faktisk er gode eller ej.


HOLLOW CITY
Miss Peregrine’s Peculiar Children #2
af Ransom Riggs
ISBN13: 9788702185294
400 sider / Udgivet i april 2016
Original titel: Hollow City [2014]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. Jeg har kun læst første bog, men havde, som du oplever i 2'eren, store problemer med at hitte rundt i de sælsomme, jeg overvejede at lave en liste med navne og tilhørende sælsomhed, men dovenskaben blev for stor.
    Jeg må dog læse 2'eren, jeg MÅ finde ud af hvad der sker og/eller ikke sker.

    -Louise

    SvarSlet
  2. Jeg er lige gået i gang med 2eren, og jeg syntes personligt det lille billedegalleri der var i starten af bogen var til god hjælp over at holde styr på dem alle sammen, men det er rigtig nok, der er nogle af dem der er ret intetsigende i forhold til hele historien, i hvert fald indtil nu.

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen