Wonder af RJ Palacio

Jeg vil ikke prøve at beskrive, hvordan jeg ser ud. Hvad du end tror, så er det sikkert meget værre. 

August “Auggie” Pullman blev født med et deformt ansigt, der har forhindret ham i at gå i skole. Han er nu 10 år gammel og nu skal han begynde i en helt almindelig 5. klasse. Det er aldrig nemt at være “den nye” - det bliver ikke spor nemmere, når man ser ud som Auggie.

Men indeni er August som alle andre. Eller som han selv siger: Den eneste grund til, at jeg ikke er helt normal, er, at folk ikke ser mig sådan.

Hold da nu helt wow, den her bog. Jeg vandt den i en konkurrence hos Louise / Kære dig for knap et år siden og satte den på en hylde med enhver intention om at læse den - og glemte så alt om den. Men så, nu her i mit flytterod, stod jeg lige pludselig med den i hænderne igen, og endelig fik jeg åbnet, hvad der skulle vise sig at være en helt perfekt bog.

Umiddelbart havde jeg nok troet det var endnu en YA bog, men Auggie er kun 10, og sproget er derefter. Der bliver brugt store ord hist og her, men overordnet er sproget så bogen sagtens kunne læses af en 10-årig. Og en 50-årig. Den her bog er aldersløs, og allermest er den bare smuk.

Vi følger Auggie, der modigt kaster sig ud i livet. Selv velopdragne rare mennesker, der slet ikke mener ham noget ondt, gør ham ondt - for han ved godt, når folk stirrer. Han ser det, når nogen ser på ham og så lynhurtigt kigger væk. Afviser ham. Har ondt af ham. Væmmes ved ham. Det er en ond verden, vi lever i, men tak gudskelov for gode venner, der lærer at se bort fra det ydre og fokuserer på alt det indeni.

Wonder er en skøn og sød bog. Den rørte mig til tårer og den fik mig til at smile længe efter jeg havde læst sidste side. Og allermest, så fik den mig til at tænke. Til at tænke over, hvordan jeg selv reagerer, hvis jeg støder på nogen, der ser anderledes ud. Og jeg har da også sendt et smil af sted - og blev belønnet med at få et tilbage igen.


WONDER
Wonder #1
af RJ Palacio
ISBN13: 9788771058161
360 sider  / Udgivet i oktober 2015
- hørt som lydbog -
Original titel: Wonder [2012]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2016

Kommentarer

  1. Ih, hvor er jeg glad for at du også kom til at elske bogen lige så meget som jeg gjorde/gør!

    SvarSlet
  2. Jeg elsker den bog SÅ meget! Hvor er jeg glad for, at du også kunne lide den! :)

    SvarSlet

Send en kommentar

Lån løs på eReolen