Det er ikke mig, det er dig af Mhairi McFarlane

Delia Moss er ikke helt sikker på, hvad der gik galt. Hun havde jo en plan for sit liv. Men da hun opdager, at hendes kommende mand har en affære, falder planen til jorden. Hun er nu nødt til at genvinde kontrollen – hun er nødt til at blive superhelten i sit eget liv.
McFarlane har en utrolig dejlig skrivestil, som jeg virkelig godt kan lide. Den er fuld af varme og humor, og begge de to bøger, jeg nu har læst af hende, er gået lige i hjertet på mig, og har været nogle rigtigt dejlige læseoplevelser. Da jeg læste Fra og med dig vovede jeg pelsen og proklamerede, den var en slags moderne Bridget Jones. Det er ikke mig, det er dig når ikke samme højder - men det er også en anden type historie.

I den følger vi Delia, der troede hun havde sit på det rene. Et dejligt hus, en dejlig hund, et kedeligt men tolerabelt arbejde - og ikke mindst en dejlig mand. Altså lige indtil hun opdager, at han har en affære. Alt falder fra hinanden, og Delia flytter fra Newcastle til London for at crashe hos bedsteveninden og forsøge at finde sit gamle jeg igen. Hun indser nemlig, hun alt for længe har slået sig til tåls fremfor at jagte sine drømme - Og i London får hun eventyr, mere end rigeligt endda måske, med luskede jobs, en eksentrisk chef og en irriterende flot journalist. En herlig detalje er også Delias tegneserie, som vi lærer at kende undervejs - der er nemlig illustrerede sider hist og her, og de er så fine.

Det, jeg bedst kan lide ved bogen her er hvor realistisk, den føles. Jo, kæresten har knaldet udenom og det er bare ikke okay - men følelser og sammenflettede liv gennem 10 år forsvinder ikke bare som dug for solen. Delia er splittet og i oprør med sig selv, mens hun forsøger at få det hele til at fungere. Hun er en skøn personlighed, og bogen er den type, man bare slapper helt og aldeles af med. En feel good roman af fineste kaliber.

Den første marts udkommer endnu en McFarlane bog, Findes der en, findes der flere, og jeg glæder mig så meget til at få fingre i den også. Der er for mig ingen tvivl om, at her er en forfatter, der er værd at samle på :)


DET ER IKKE MIG, DET ER DIG
af Mhairi McFarlane
ISBN13: 9788793400283
415 sider / Udgivet den 1. august 2016
Original titel: It's not me, it's you! [2014]

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

Lån løs på eReolen