Morning Star af Pierce Brown

Darrow is the Reaper of Mars. Born to toil, carved to fight, destined to lead. But he is a broken man. Exposed as a Red in a world ruled by Golds, he has been captured and tormented until he is something less than human. And yet, he is humanity's last chance.
In facing a godlike, ruthless enemy, he must call on every last ounce of strength to prove that loyalty, friendship - and love - are more powerful than any coldhearted machine of war.
He has been first Red, then Gold. Now, he must transcend them all. He must become the hero his people believe he is.

Så fik jeg kæmpet mig igennem sidste del af Browns trilogi. Og jeg siger kæmpet for det blev lidt en kamp - over 3 måneder tog det mig at læse de godt 550 sider, Morning Star består af. Helt uhørt for mit sædvanlige tempo medmindre bogen er frygtelig - og det er den her absolut ikke! Det var bare så uheldigt, at jeg gang på gang ramlede ind i deadlines på lektørbøger og en masse andre småting, der betød, jeg konstant måtte lægge bogen fra mig. Min læsning af den er derfor noget hakket, men til slut fik den endelig den opmærksomhed, den fortjener og jeg slugte de sidste 150 sider på en dags tid. Og så fik den ellers heller ikke for lidt.

Mens Red Rising var en flot start på serien og nok er den bog, der står tydeligst opridset i min hukommelse, så er Golden Son og Morning Star nogenting mere flydende, da historien og revolutionen vokser sig så meget større. Dette er ikke en YA hygge historie, hvor alt kan løses hvis man bare vinder over en skurk. Darrow og hans fæller er oppe imod et imperium og utallige store magtfulde familier spredt ud over hele solsystemet. Død og ødelæggelse er uundgåeligt, og i Morning Star bliver det virkelig mørkt. Så. meget. død. Men Brown formår at holde tungen lige i munden og behændigt bliver man som læser serveret en helt fantastisk historie. Ikke kun i hver enkelt af bøgerne (alle har fået 5 stjerner hver), men også sammenlagt er den overordnede historie en helhed, der fungerer og virkelig har imponeret mig. Brown skriver virkelig godt, og kompleksiteten er enestående - ikke blot i plottet, men også i dets karakterer. Alle som én rummer så mange følelser og motiver og moraler. Jeg er stor stor fan og glæder mig meget til at se hvad Brown arbejder på nu, hvor Darrows historie er slut.
"You and I keep looking for a light in the darkness, expecting it to appear. But it already has." I touch his shoulder. "We're it, boyo. Broken and cracked and stupid as we are, we're the light, and we're spreading."


MORNING STAR
Red Rising #3
af Pierce Brown
ISBN13: 9781444759068
544 sider / Udgivet i 2016

Review by Iben Jakobsen, Borough of Books, 2017

Kommentarer

Lån løs på eReolen